Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A]Rätvinklig triangel

danieljpaa
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

[MA 1/A]Rätvinklig triangel

Hej!

Jag har problem med en matteuppgift som lyder:

"I en rätvinklig triangel är hypotenusan 18 cm. Den ena kateten är dubbelt så lång som den andra. Beräkna triangelns area. Svara i hela cm2."

Jag har försökt att göra en ekvation: 2x^2 + x^2 = 18^2, men det verkar som att det är fel väg att gå..

Tacksam för hjälp.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [MA 1/A]Rätvinklig triangel

Nejdå, det är rätt väg!

Den ena sidan kan uttryckas som x, och den andra som 2x. Det medför att ekvationen blir:

(2x)^2+x^2=18^2

Eftersom 2x står inom parentes innebär det att tvåan måste multipliceras med sig själv också. Alltså får vi:

4x^2+x^2=18^2
Förenkling ger:
5x^2=324
x≈8,05
En sida är då 8,05 cm lång, den andra är 16,1 cm lång. Arean för en triangel är A=bh/2. Kommer du vidare?

danieljpaa
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

Tack! Det löste sig. Ja ekvationen var visst rätt men jag gjorde fel vid ett av stegen för att lösa ut x, men nu fattar jag smile.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

danieljpaa skrev:

Tack! Det löste sig. Ja ekvationen var visst rätt men jag gjorde fel vid ett av stegen för att lösa ut x, men nu fattar jag smile.

Utmärkt!

Sidfot