Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Mobiltelefoner

farre1020
Medlem

Registrerad: 2014-01-29

Mobiltelefoner

Hejsan!

Jag har några frågor som jag undrar om

Hur har mobiltelefoner påverkat vår samhälle samt vår ekonomi?

Jag vet att vi använder mobiltelefoner väldigt mycket idag än vad vi har gjort förut i tiden. Men jag hittar inte många informationer. Har sökt, men har ännu inte kommit fram med ett svar.

Skulle någon hjälpa mig?

Tack så mycket,

/Farre1020

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Mobiltelefoner

Några frågor du kan reflektera över: Hur har möjligheten att "swisha" pengar och att betala med mobilen påverkat möjligheterna att göra småköp titt som tätt? Vad har mobilen ersatt (Väckarklocka, miniräknare, gameboy, kalender, etc.) och vilken inverkan har det haft på ekonomin? Vilken inverkan har mobilen på möjligheterna att arbeta mer utanför arbetsplatsen (skicka mail, ringa samtal, etc.) och hur kan detta påverka ens inkomstmöjligheter?

farre1020
Medlem

Om jag bara få ställa en fråga, vad menas med levnadsstandard?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

farre1020 skrev:

Om jag bara få ställa en fråga, vad menas med levnadsstandard?

Nivån på hur "bekvämt" en persons liv är, oftast pratar man om levnadsstandarden i ett land eller en stad. Bekvämligheter kan vara sådant som pengar, tillgång till rent vatten, internet, infrastruktur, utbildning, etc.

farre1020
Medlem

Så om det gäller mobiltelefoner, hur kan man svara på denna frågan. Jag ber om ursäkt, men jag förstår inte. Skulle du kunna bara ge mig ett exempel. Tack

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

farre1020 skrev:

Hejsan!

Jag har några frågor som jag undrar om

Hur har mobiltelefoner påverkat vår samhälle samt vår ekonomi?

Hur såg samhället ut utan mobilerna? Hur var det när en hel familj delade på en enda telefon? Eller när en hel verkstad med all personal hade en telefon? Hir var det när man reste och var tvungna att hitta en telefonkiosk och hoppas på att den inte vandaliserats?

Vad byggde Ericsson AB sitt kapital på? Vilka mobiler tillverkade dem? Vilka tillverkas fortfarande? Hur många är anställda av Ericsson nu? Av andra mobilföretag?

osv. osv.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

farre1020
Medlem

Tack så mycket, nu förstår jag:)

farre1020
Medlem

Om jag bara få ställa en till fråga, hur har mobiltelefoner påverkat våra marknader?

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

farre1020 skrev:

Om jag bara få ställa en till fråga, hur har mobiltelefoner påverkat våra marknader?

"Marknad" är ett brett begrepp med många olika betydelser. Vilken är du ute efter?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Marknad

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

farre1020
Medlem

Hur vi har lyckad med marknaden på bärbara mobiltelefoner

Sidfot