Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Integral!

Godzilla
Medlem

Registrerad: 2014-01-23

[HSM] Integral!

LaTeX ekvation

Tydligen skulle jag försöka integrera denna och satt typ 1 timma på den och sedan dog min hjärna, kollade i facit och såg  att man TYDLIGEN inte kunde lösa denna integral då man inte kan skriva en primitiv funktion med elementära funktioner? Jaha? Hur ska man veta vilka typer av funktioner man kan integrera och inte så att jag slipper sitta och försöka lösa dessa.

Självklart kan jag gå in på riemansummor osv, det vet jag redan

Tack på förhand.

Senast redigerat av Godzilla (2016-10-01 22:59)

Gorm
Medlem

Registrerad: 2010-03-07

Re: [HSM] Integral!

Godzilla skrev:

LaTeX ekvation

Tydligen skulle jag försöka integrera denna och satt typ 1 timma på den och sedan dog min hjärna, kollade i facit och såg  att man TYDLIGEN inte kunde lösa denna integral då man inte kan skriva en primitiv funktion med elementära funktioner? Jaha? Hur ska man veta vilka typer av funktioner man kan integrera och inte så att jag slipper sitta och försöka lösa dessa.

Självklart kan jag gå in på riemansummor osv, det vet jag redan

Tack på förhand.

Kan det här vara till hjälp:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_integral

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [HSM] Integral!

De allra flesta funktioner har faktiskt ingen elementär primitiv funktion. Att du inte har stött på det innan nu beror på att uppgifterna i matteböckerna är konstruerade så att de går att integrera :-)  Det finns en metod (Risch algoritmen, https://en.wikipedia.org/wiki/Risch_algorithm) för att ta reda på om en viss funktion har en elementär primitiv, men den är väldigt komplicerad och inget man gör för hand. Vissa symboliska beräkningsprogram (Mathematica, Maple, etc) har möjlighet att göra detta.

Så tyvärr, det finns ingen enkel lösning. Men du stöter antagligen inte på detta särskilt ofta i övningar på integraler.

Sidfot