Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Prövningar - tips/råd

Hinz0
Medlem

Registrerad: 2011-04-21

Prövningar - tips/råd

Hej,

Håller på med prövningar på komvux och undrar om fysik 1a bygger på förståelse från matematik 3c. Jag har tentat av matematik 1c och det gick bra. Borde jag börja med fysik 1a efter att jag slutfört ma 3c för att klara kursen bra? Känns som att det är en dum idé att börja på fysik 1a efter ma 1c, men vill ha lite variation..

Är medveten om att dessa kurser kräver förståelse och jag siktar på höga betyg. Det är faktiskt inte så svårt när man väl lärt sig lagarna på djupet.

Vad hade ni gjort? Någon erfaren som kan ge lite råd? ska för övrigt göra prövningar på matte 2c-4 och fysik 1 och 2.

tacksam för svar smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Prövningar - tips/råd

Kan du läsa kurserna parallellt med varandra? Början av fysik 1 går att läsa med kunskaper från matte 1, men i senare kapitel blir det svårare att hänga med.

Hinz0
Medlem

Eelluuxx skrev:

Kan du läsa kurserna parallellt med varandra? Början av fysik 1 går att läsa med kunskaper från matte 1, men i senare kapitel blir det svårare att hänga med.

tjena

Aa..det kan jag smile

Jag vet bara inte vilken kurs jag ska läsa parallellt med...jag borde kanske vänta med fysiken..är det 3c eller 2c som fysiken 1 bygger på?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Hinz0 skrev:

Eelluuxx skrev:

tjena

Aa..det kan jag smile

Jag vet bara inte vilken kurs jag ska läsa parallellt med...jag borde kanske vänta med fysiken..är det 3c eller 2c som fysiken 1 bygger på?

Om du läser matte 2 och fysik 1 i samma takt kommer det att gå bra!

Hinz0
Medlem

Eelluuxx skrev:

Hinz0 skrev:

Eelluuxx skrev:

tjena

Aa..det kan jag smile

Om du läser matte 2 och fysik 1 i samma takt kommer det att gå bra!

Det ska jag göra i så fall! smile Tack

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

Jag skulle läst kurserna en i taget i väääldigt hög takt. Först matte 2, sen matte 3 och fysik 1 till sist. Anledningen till det är att matte 3 ger stor förståelse för rörelsekapitlet i fysiken.

Hinz0
Medlem

Hmm..ja..Jag tänkte också lite så eftersom dessa kurser kräver förståelse så kanske det är bäst att fokusera på vardera kurs till 100% istället för att jobba parallellt med två. Jag har tänkt efter nu och det förslaget var nog bäst. Ska nog vänta med fysiken. Vill ju att det ska gå så bra som möjligt speciellt med fysiken då det är en 150 poängskurs.

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Om inte matten tråkar ut dig för mycket skulle det nog egentligen inte skada att läsa matte 2-4 först, och först därefter börja med fysik 1-2. Min upplevelsr är att fysiken blir roligare och enklare ju mer matematik man kan.

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Sidfot