Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] pH i buffertlösning

[KE 2/B] pH i buffertlösning

gsonl
Medlem

Registrerad: 2016-09-27

[KE 2/B] pH i buffertlösning

Hej, behöver hjälp med att räkna ut pH i en buffertlösning:

Kalibreringsbuffert pH 6,87 (25ºC):
0,025 M med avseende på såväl KH2PO4 som
K2HPO4, 250 ml.

Som synes ska pH bli 6,87. Jag får det det 7,21 med buffertformeln, och linkande pH när jag använder andra tillvägagångssätt.

Tacksam för svar!

mvh

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 2/B] pH i buffertlösning

Om det är lika mängd av syran och basen så kommer pH=pKa för syran. Om divätefosfatjonen har pKa 7,21 så kommer det alltså vara ditt pH. Vet inte riktigt om jag förstår vad frågan är? Varför det finns två pH-värden?

Kemiteknolog och metallurg

gsonl
Medlem

Ja precis, om man använder buffertformeln:

pH=pKa+lg([K2HPO4]/[KH2PO4])

så borde svaret bli 7,21.

Svaret är är dock det pH som står i uppgiften, 6,87. Uppgiften var till en labb och jag har själv mätt pH och det blir 6,87. Men jag har ingen aning om hur jag ska räkna fram det.

Det jag bland annat gjort förutom buffertformeln är att försöka räkna ut [H+] men jag har varje gång fått fram ett värde som visar pH större än 7,21

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Hm, skumt. Vet du ifall svaret är ett uppmätt värde eller är det beräknat teoretiskt med t ex buffertformeln? Det är visserligen normalt att det finns en avvikelse mellan det som räknas fram och det som mäts upp,

Kemiteknolog och metallurg

gsonl
Medlem

Det är beräknat teoretiskt till 6,87 enligt uppgiften, och uppmätt till 6,90. Så jag vet att det ska bli 6,87 men inte hur.. Har hört med flera i min klass men ingen av dem har löst det.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] pH i buffertlösning

Sidfot