Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Jämviktsekvationen

[KE 2/B] Jämviktsekvationen

pluggnissen
Medlem

Registrerad: 2014-11-11

[KE 2/B] Jämviktsekvationen

Hej! I kemi håller vi just nu på med jämviktsekvationer, men hakat upp mig på en sak. I t ex jämviktsekvationen CO + Cl2 --> COCl2 betyder det väl att molförhållandet är detsamma hos CO, Cl2 och COCl2? Men trots detta kommer det vid den här reaktionen (vid jämvikt) vara 0,28 mol CO, 0,21 mol Cl2 och 0,81 mol COCl2. Det går inte riktigt ihop med det jag tidigare lärt mig, kan någon förklara? smile

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [KE 2/B] Jämviktsekvationen

Vad molförhållandet blir vid jämvikt går inte att bestämma direkt från reaktionsformeln, det beror också på vilka mängder reagenser man startar reaktionen med.  Man kan t.ex ha ett överskott av CO eller Cl2, så att inte allt går åt.  Och det beror såklart på vad jämviktskonstanten för reaktionen är.

pluggnissen
Medlem

roland.nilsson skrev:

Vad molförhållandet blir vid jämvikt går inte att bestämma direkt från reaktionsformeln, det beror också på vilka mängder reagenser man startar reaktionen med.  Man kan t.ex ha ett överskott av CO eller Cl2, så att inte allt går åt.  Och det beror såklart på vad jämviktskonstanten för reaktionen är.

Okej, men själva ändringen i mol borde alltså vara i förhållande till varandra? Alltså om jag ökar en av produkterna med 0,58 mol borde det minska med 0,58 mol på reaktanterna?

roland.nilsson
Medlem

Ja, om du menar att om reaktionen förskjuts med 0.58 mol till produktsidan, så måste det såklart tas 0.58 mol från vardera reagens för att bilda produkten.  Det säger reaktionsformeln.

Men om du menar att tillsätta 0.58 mol av produkten efter att jämvikt har uppnåtts, så betyder ju det tvärtom att reaktionen drivs åt andra hållet.  Hur förändringarna blir vid den nya jämvikten måste du då räkna ut från jämviktsekvationen, med de koncentrationer du hade givna.

pluggnissen
Medlem

roland.nilsson skrev:

Ja, om du menar att om reaktionen förskjuts med 0.58 mol till produktsidan, så måste det såklart tas 0.58 mol från vardera reagens för att bilda produkten.  Det säger reaktionsformeln.

Men om du menar att tillsätta 0.58 mol av produkten efter att jämvikt har uppnåtts, så betyder ju det tvärtom att reaktionen drivs åt andra hållet.  Hur förändringarna blir vid den nya jämvikten måste du då räkna ut från jämviktsekvationen, med de koncentrationer du hade givna.

Det jag menade tog jag från Ehingers video: https://www.youtube.com/watch?v=Df18A-81GE4
Där beskriver han jämviktsekvationen 2SO3 --> 2SO2 + O2. Vet inte om man kan säga att reaktionen förskjutits då det enda som hänt är att reaktionen gått från att innehålla 0 produkter till 0,58 mol SO2 då jämvikt infunnit sig. Är extremt förvirrad över detta!!

roland.nilsson
Medlem

Ja, här menas då att reaktionen har gått till jämvikt (har fått reagera till den stannar av) och då har 0.58 mol SO2 bildats. (Jag brukar tänka på det som att reaktionen förskjuts åt höger.)  Det betyder att 0.58 mol SO3 måste ha gått åt, eftersom förhållandet (stökiometrin) är 2 SO3 mot 2 SO2.  Och du ser säkert att det blir hälften så mycket O2.  Allt detta ges av reaktionsformeln.  Vad är det som du tycker är konstigt?

(Detta är ju förresten inte samma problem som du först tog upp?)

Senast redigerat av roland.nilsson (2016-09-26 21:46)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Jämviktsekvationen

Sidfot