Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Kolsyrat vatten + brustablett

[KE 2/B] Kolsyrat vatten + brustablett

JuliaGreenEyes
Medlem

Registrerad: 2015-02-03

[KE 2/B] Kolsyrat vatten + brustablett

Jag har för mig att det borde gå långsammare att lösa en brustablett i kolsyrat vatten än i kranvatten, då det första redan innehåller kolsyra och står därför närmare jämvikt (ju närmare jämvikt, desto långsammare går reaktionen). Men varför är det så egentligen? Vad menas med det egentligen?

Händer det en förskjutning av jämviktsläget? Koncentrationen av kolsyran som redan finns i vattnet höjs (kolsyra bildas när en brustablett löses upp i vätska), och enligt Henry Le Chateliers princip så motverkas denna ändring genom att jämviktsläget förskjuts.

Räcker denna förklaring för en hypotes på en labbrapport, eller ska man vidareutveckla det ännu mer? Finare skrivet och utan mina frågor så klart. Eller ska man ha med en reaktion och visa åt vilket håll reaktionen förskjuts till?

Tack på förhand!

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 2/B] Kolsyrat vatten + brustablett

Nu behöver inte en reaktion som står närmare jämvikt nödvändigtvis gå mer långsamt än en som är närmare jämvikt, utan termodynamik (som styr jämviktsläget) och reaktionskinetiken (som styr reaktionshastigheten) är åtskilda.

När bristabletten löses upp blir en av produkterna koldioxid. Ifall man då kolsyrar vattnet, dvs blandar i koldioxid i vätskan, säger Le Chateliers princip att det kommer bildas mindre produkter. I det här fallet betyder det att brustabletten inte kommer att lösas upp till lika stor grad som om det vore rent vatten i glaset.

Kemiteknolog och metallurg

JuliaGreenEyes
Medlem

Registrerad: 2015-02-03

Re: [KE 2/B] Kolsyrat vatten + brustablett

Teraeagle skrev:

Nu behöver inte en reaktion som står närmare jämvikt nödvändigtvis gå mer långsamt än en som är närmare jämvikt, utan termodynamik (som styr jämviktsläget) och reaktionskinetiken (som styr reaktionshastigheten) är åtskilda.

När bristabletten löses upp blir en av produkterna koldioxid. Ifall man då kolsyrar vattnet, dvs blandar i koldioxid i vätskan, säger Le Chateliers princip att det kommer bildas mindre produkter. I det här fallet betyder det att brustabletten inte kommer att lösas upp till lika stor grad som om det vore rent vatten i glaset.

Grejen är att jag har gjort en laboration som hade följande "förkunskaper" på instruktionerna:

"Brustabletter består till stor del av natriumvätekarbonat. När tabletter av det här slaget löser sig i vatten bildas koldioxid. Men om vätskan redan innehåller koldioxid, till exempel kolsyrat vatten, kommer det ta längre tid för tabletten av lösa sig. Ju närmare kemisk jämvikt en reaktion kommer, desto långsammare går den. När tabletten löses upp frigörs karbonat och vätekarbonat. Om dessa redan finns är lösningen redan från start närmare jämvikt jämfört med om brustabletten hade lösts i rent vatten."

Jag är inte säker på att jag förstår varför det ska ta längre tid för en brustablett att lösas i vatten som redan innehåller kolsyra (alltså kolsyrat vatten).
För jag får ju ett annat resultat, som hela tiden visar att det tar mindre tid att lösa en brustablett i kolsyrat vatten än i kranvatten.

Edit: tänkte göra samma laboration igen imorgon och se om jag får samma/liknande resultat, och på det sättet kunna veta om det faktiskt stämmer, eller om något gick fel första gången.

Senast redigerat av JuliaGreenEyes (2016-09-27 22:12)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] Kolsyrat vatten + brustablett

Sidfot