Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Negativ laddning

Elev98
Medlem

Registrerad: 2016-01-18

[FY 2/B] Negativ laddning

Hej!

" En partikel med laddningen -74 nC flyttas 35 cm längs fältlinjerna i ett elektriskt fält med fältstyrkan 71 kV/m. Ökar eller minskar den potentiella energin när laddningen flyttar sig mot den elektriska kraften? Har partikelns tecken någon betydelse? Förs partikeln med eller mot fältlinjerna? "

Jag antar att den potentiella energin ökar eftersom den flyttas i samma riktning som en positivt laddad partikel skulle göra om man "släppte" den. Men jag förstår inte riktigt vad som menas med " Har ladningens tecken någon betydelse? ". Den negativa partikeln kommer ju ha negativ potentiell energi på grund av att den är negativ men det betyder inte att den inte har ökat i jämförelse med ursprungsläget. Så vad ska man svara då??

Jag antar också att partikeln förs med fältlinjerna. Varför är det fel??

Bra frågor är meningslösa utan Bra svar

Elev98
Medlem

Registrerad: 2016-01-18

Re: [FY 2/B] Negativ laddning

Skulle verkligen uppskatta snabb hjälp då jag har prov väldigt snart wink

Senast redigerat av Elev98 (2016-09-26 00:45)

Bra frågor är meningslösa utan Bra svar

Sidfot