Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] kaströrelse (fotboll)

[FY 2/B] kaströrelse (fotboll)

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 2/B] kaströrelse (fotboll)

Hej smile Jag vill endast veta om jag tänkte rätt här, OM JAG INTE GJORDE DET SÅ FÖRKLARA VAD MITT FEL ÄR PLZ

" En olycklig fotbollsspelare dundrar iväg en straffspark så att bollen träffar i överliggaren efter 0.65s. Straffpunkten ligger 11 m från mållinjen och överliggaren 2,45m över mållinjen."

A) Beräkna den vågräta och lodräta komposanten av utgångshastigheten VoX och VoY.

Jag ritade en bild och fick en halv parabel (bollens rörelse), då tänkte jag att när bollen träffar ribban (högsta punkten) så är Vy=0 och använde mig sedan av formeln Vy= V0y-gt då får jag att V0y= 6.4 m/s men på facit så står det 7 m/s (och ja jag förstår att jag kan använda formeln sy= v0yt-gt²/2 men jag vill veta varför det inte blir samma svar med lösningen jag utförde). Tänkte jag helt fel eller var det rätt ändå?

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [FY 2/B] kaströrelse (fotboll)

Du har förutsatt att bollen träffar ribban på bollbanans högsta punkt. Eftersom det inte står i uppgiften kan du inte förutsätta det. (bollbanans max inträffar efter 7.1 s och är 2,5 m över mållinjen)

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

Re: [FY 2/B] kaströrelse (fotboll)

okej tack smile

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] kaströrelse (fotboll)

Sidfot