Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Religion: Tro och vetenskap, naturalistisk modell

teslasgenier
Medlem

Registrerad: 2016-04-21

Religion: Tro och vetenskap, naturalistisk modell

Vi ska ha prov imorgon på området tro och vetenskap. Där ska man resonera kring vilken av följande modeller som jag anser vore bäst och också lyfta någon av de andra och berätta varför den är dålig.
-Dualistisk modell
-Trosgrundad modell
-Naturalistisk modell

Jag tänkte skriva om Naturalistisk modell där man anser att vetenskapen är det bästa sättet för att förstå världen. Religionen kommer i andra hand.

Jag har lite svårt för att komma på vad jag ska skriva och tar gärna emot tips, det här har jag än så länge:

- Vetenskapen prioriteras vilket leder till större framsteg som gynnar bl.a. ekonomin
- Religionsfrihet
- HBTQ+ personer accepteras mer än i ex. den trosgrundade modellen
- Jämställdheten ökar (trosgrundad religion bör det försämras då kvinnan framställs underlägsen mannen i många religiösa skrifter)
-

Nackdelar:
- Nyateism med stark religionskritisk agenda
- Ingen religion som vägleder hur man bör bete sig

Trosgrundad modell:
- Jämställdhet försämras
- HBTQ+ personer får det sämre (ex många kristna hatar på homosexuella)

Behöver alltså hjälp att argumentera för varför den naturalistiska modellen är bäst och kanske om någon har några fler perspektiv att skriva om hade det uppskattats! smile

Teslas egna genier wink

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: Religion: Tro och vetenskap, naturalistisk modell

- Ingen religion som vägleder hur man bör bete sig

Jag kan ju skriva vilka uppmaningar som helst på ett papper, kalla det en helig skrift och därmed göra det till religiös vägledning. Gör det dem vettiga?

Exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=7XtvWkRRxKQ kanske ger dig lite perspektiv här.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Sidfot