Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Polynomdivision

orgee
Medlem

Registrerad: 2016-09-13

[HSM]Polynomdivision

Bestäm kvot och rest vid följande polynomdivision.

(x^5 + 3x^4 - 2x^3 + 2x - 1) : (x^3 + x - 1)

Är det bara att slänga in detta i liggande stolen och sedan köra?
Isf, jag kör fast vid subtraktionen av 3x^4 - x^3, hur löser jag detta?

Det andra jag tänkte är att faktorisera (x^3 + x - 1), men hur görs detta på bästa sätt? kan inte lösa det med -1.

Senast redigerat av orgee (2016-09-19 19:04)

Raven123
Medlem

Registrerad: 2016-06-05

Re: [HSM]Polynomdivision

Ja det är liggande stolen som gäller. Eftersom både kvot och rest efterfrågas, är din andra ansats inte meningsfull.
När jag gör uträkningen får jag aldrig 3x^4 - x^3 någonstans
Du skall hela tiden subtrahera med en multipel av x^3 + x - 1, dvs andra termen skall ha 2 lägre i potens.
och multipeln skall vara sådan att första termen i det som är kvar av polynomet försvinner. Om det finns hål i polynomet eller det du dividerar med kommer inte att spela nån roll eftersom du bara tittar på första termen (den med högst potens)
När det nya polynomet har lägre grad än det du dividerar med har du fått fram resten.

orgee
Medlem

Registrerad: 2016-09-13

Raven123 skrev:

Ja det är liggande stolen som gäller. Eftersom både kvot och rest efterfrågas, är din andra ansats inte meningsfull.
När jag gör uträkningen får jag aldrig 3x^4 - x^3 någonstans
Du skall hela tiden subtrahera med en multipel av x^3 + x - 1, dvs andra termen skall ha 2 lägre i potens.
och multipeln skall vara sådan att första termen i det som är kvar av polynomet försvinner. Om det finns hål i polynomet eller det du dividerar med kommer inte att spela nån roll eftersom du bara tittar på första termen (den med högst potens)
När det nya polynomet har lägre grad än det du dividerar med har du fått fram resten.

då detta ämne är helt nytt för mig vill jag se om jag har förstått det rätt. du väljer alltså (x^3 + x - 1) som din nämnare, (x^5 + 3x^4 - 2x^3 + 2x - 1) som täljare?

Raven123
Medlem

Registrerad: 2016-06-05

Ja det stämmer. Och för att bli av med den första termen x^5 i polynomet så multiplicerar jag dividenden med x^2. Resultatet därifrån subtraherar jag från ursprungspolynomet. Och x^2 blir första termen i kvoten

Sidfot