Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Diskret matematik: delbarhet

pluggfel
Medlem

Registrerad: 2016-01-29

[HSM] Diskret matematik: delbarhet

Hej. Jag har fastnat på följande tal och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att lösa det. Jag läser diskret matematik och tror jag ska använda mig av Euklides algoritm för att lösa det på ngt sätt. Frågan är:

Emma har 75 kr, allt i 16 st kronmynt (dvs 1-, 5- och 10-kronor). Hur många mynt av varje sort har hon?

Tack på förhand smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Diskret matematik: delbarhet

Det är lätt att inse att antalet enkronor måste vara 0, 5, 10 eller 15. Du får pröva dom fyra fallen. Euklides algoritm behövs inte.

pluggfel
Medlem

Ja förstår att man kan lösa det på lätta sätt men tänkte att min lärare ville att jag skulle använda mig av någon metod inom diskret matematik smile tack i alla fall!

Smutsmunnen
Medlem

Registrerad: 2010-04-18

Du kan ju ställa upp det som ett ekvationssystem. Du får två ekvationer, lös ut en variabel från en ekvation och substituera in i den andra. Då får du en  vanlig diofantisk i två variabler.

Men Henrik E har rätt, i det här fallet är det lättast att pröva sig fram.

pluggfel
Medlem

Ok tack för tipsen!

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

pluggfel skrev:

Hej. Jag har fastnat på följande tal och vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att lösa det. Jag läser diskret matematik och tror jag ska använda mig av Euklides algoritm för att lösa det på ngt sätt. Frågan är:

Emma har 75 kr, allt i 16 st kronmynt (dvs 1-, 5- och 10-kronor). Hur många mynt av varje sort har hon?

Tack på förhand smile

Ställ upp ekvationerna 10x+5y+x=75
x+y+z=16
Om du eliminerar z så får du en diofantisk ekvation i x och y,
Bestäm x och y
Detta ger z
Svaret kan sedan kontrolleras.

Sidfot