Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Jag behöver hjälp med min uppgift om internationella samarbeten

emmaplugghorse
Medlem

Registrerad: 2016-09-14

Jag behöver hjälp med min uppgift om internationella samarbeten

Småbarnsmamma som trodde det skulle vara piece of cake att börja plugga på distans efter 10 års studie uppehåll. Tji fick jag! Känner mig helt blåst i huvudet och behöver verkligen hjälp.

1. Beskriv först vilka övergripande mål de tre organisationerna EU, NATO och Nordiskarådet vill uppnå.

2. Diskutera vilka för- och nackdelar det kan finnas med att de nordiska länderna ingår i flera olika internationella samarbetsorganisationen.

3. Analysera slutligen om och i så fall inom vilka områden de olika samarbetsorganisationernas intressen kan kollidera med varandra samt vilka konsekvenser det i så fall får. Ge konkreta exempel som stödjer dina slutsatser!

Nr 1 har jag gjort men totalt kört fast i nr 2+3. SNÄLLA HJÄLP MIG!!!

Mvh

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: Jag behöver hjälp med min uppgift om internationella samarbeten

emmaplugghorse skrev:

Småbarnsmamma som trodde det skulle vara piece of cake att börja plugga på distans efter 10 års studie uppehåll. Tji fick jag! Känner mig helt blåst i huvudet och behöver verkligen hjälp.

1. Beskriv först vilka övergripande mål de tre organisationerna EU, NATO och Nordiskarådet vill uppnå.

2. Diskutera vilka för- och nackdelar det kan finnas med att de nordiska länderna ingår i flera olika internationella samarbetsorganisationen.

3. Analysera slutligen om och i så fall inom vilka områden de olika samarbetsorganisationernas intressen kan kollidera med varandra samt vilka konsekvenser det i så fall får. Ge konkreta exempel som stödjer dina slutsatser!

Nr 1 har jag gjort men totalt kört fast i nr 2+3. SNÄLLA HJÄLP MIG!!!

Mvh

Fördelarna är många för små nationer när det gäller att samarbeta med stormakter. Skulle Ryssland anfalla oss har vi svårt att försvara oss, men med NATO:s hjälp har vi hela USA med europeiska natoländer i ryggen som hjälper oss vilket gör att oddsen definitivt vickar över åt rätt håll. Dessutom minskar risken att Ryssland vill anfalla oss om vi skulle vara med i NATO. Nackdelen i just det exemplet är att om Ryssland anfaller Turkiet, som också är ett NATO land riskerar vi att få situationen att svenska soldater måste försvara Turkiets gränser. Ett medlemskap förpliktar oss att hjälpa andra om vi förväntar oss att ta emot hjälp.

EU skapades som en kol- och stålnation för att förhindra fler krig inom Europas gränser. Att vi är med i EU innebär lättnader vad det gäller tullar och mycket enklare tullregler. Vi kan resa fritt mellan EU länder och våra barn kan både plugga och jobba i vilket EU land de vill.  En nackdel är ju då att t.ex. tiggare från fattigare länder i östra Europa fritt kan komma in i vårt land och att tullen har svårt att stoppa leveranser av knark, vapen osv eller förhindra prostituerade att komma hit. Men vi kan inte ha lagar som gäller selektivt och vi får ta de goda med det onda.

Kollisioner kan uppstå när olika intressen sammanfaller. Ett typiskt exempel är valjakten. Både Norge och Island jagar val, Danmark gör det indirekt genom Färöarnas grindvalsjakt. Samtidigt verkar både Sverige och Finland för ett totalförbud mot valjakt.

Gränsskyddet Norge-Sverige är ett annat problem när Norge inte är ett EU-land. Flyktingar kan ta sig till Norge och sedan lätt ta sig in i Sverige genom den dåligt bevakade gränsen. Väl inne i Sverige är de i EU och kan fritt resa vidare till andra EU-länder.

Lagarna kring sprit är ett annat problem. I Danmark är skatten mycket lägre på sprit. Både Danmark och Sverige är EU länder så det blir en god förtjänst om man hyr en minibuss, kör den till Danmark, fyller den med helt lagligt inköpt sprit som man sedan kan sälja vidare till släkt och vänner för mindre än halva systembolagets pris men ändå ed en rejäl vinst. Trots att spriten är från Danmark hamnar vårdkostnaderna i slutändan i Sverige.

Exemplen är jättemånga, men jag hoppas detta räcker så länge. Lycka till med studierna. Det är ruggigt jobbigt när man har barn samtidigt.

//Ingemar

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

emmaplugghorse
Medlem

Registrerad: 2016-09-14

Tack snälla Ingemar smile smile Nu har jag en grund iallafall som jag kan utveckla med egna tankar o funderingar.
Jag trodde att det skulle vara lättare men i takt med att de växer kräver de ju mer också. Tack ännu en gång. Trevlig helg på dig!

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Trevlig helg själv emmaplugghorse.

Gymnasieelever och studenter förstår inte vilken räkmacka de glider igenom systemet på, både tidsmässigt och ekonomiskt,  jämfört med den som också har småttingar att ta hand om samtidigt som han/hon/hen pluggar.

//Ingemar

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot