Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY]Geometri, likformighet

Rebecka02
Medlem

Registrerad: 2015-02-13

[GY]Geometri, likformighet

Hej! Har ett problem här med likformighet som lyder:
I en rätvinklig triangel ABC är de två kortaste sidorna 54 cm och 72 cm. Vilken eller vilka av följande trianglar är likformig mer triangeln ABC?

På uppgift a) listade jag ut att basen i ABC triangeln är att basen är 74 cm, den andra katetern är 54 cm (som man får reda på) och att hypotenusan är 90 cm. Jag löste då uppgift a). Men när jag försöker med samma sak på b) går det inte riktigt. Vill gärna veta vart någonstans jag gör felet? Så här gjorde jag:

I uppgift b) fick man värdet på hypotenusan vilket är 15 och den andra katetern, vilket är 9. Då tog jag 9²+b²=15² för att få fram värdet på basen. Det blev 12. Efter det gjorde jag följande:

AB/AB2= 72/9=8

BC/BC2=54/12=4,5

AC/AC2=90/15= 6

Som ni ser finns det inget samband så någonstans och uppenbarligen har jag gjort jättefel. Kan någon säga vad jag gör fel?
Tack på förhand!

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [GY]Geometri, likformighet

Jag säger inte att det är omöjligt att förstå, men det vore hjälpsamt om du berättade vad uppgifterna a) och b) faktiskt är också smile

Felet tycks mig vara att du parar ihop sidorna fel. Om du jämför korta kateten med den andra korta och likadant för de långa så ser du att alla kvoter blir 6.

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Rebecka02
Medlem

Aha, man ska räkna ut om de är likformiga med den rätvinkliga triangeln..På uppgift a) är basen 6 cm och den andra katetern 8 cm, samt hypotenusan 10. Då blir det ju 72/8=54/6=90/10=9. Det är ju korrekt. Men på uppgift b), jag tar ju 72, vilket är den längre katetern delat med 9, 90/15 vilket är hypotenusorna, samt 54/12. Misstänker själv att jag har parat ihop dem fel, men hur ska jag annars göra? Jag är ganska säker på att jag tar rätt sidovinkar, men det blir ju ändå väldigt fel..

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

9 är inte den längre kateten i den andra triangeln smile

Spoiler (Klicka för att visa):

72/12

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Rebecka02
Medlem

Nu såg jag mitt fel.. Tack så mycket! smile

Sidfot