Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] modulo räkning

FannyW
Medlem

Registrerad: 2016-03-24

[HSM] modulo räkning

hej!

Jag undrar om det finns något snabbare sätt att testa för vilka värden på x som är delbara med 7 (mod 7)

x^7+x^3+2x+4 ?

jag tänker att jag kan testa varje element från varje restklass : 0,1,2,3,4,5,6, men det blir så stora uträkningar

tacksam för hjälp!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] modulo räkning

Det blir väl inte så stora beräkningar? f(0)=4 är inte delbart med 7. f(1)=..., f(-1)=... f(2)=..., f(-2)=..., f(3)=... f(-3)=...

FannyW
Medlem

Registrerad: 2016-03-24

Henrik E skrev:

Det blir väl inte så stora beräkningar? f(0)=4 är inte delbart med 7. f(1)=..., f(-1)=... f(2)=..., f(-2)=..., f(3)=... f(-3)=...

ja det är nog jag som inte riktigt förstår hur man ska göra. du testar alltså -3 och 3 etc..?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Ja, varje tal tillhör någon av restklasserna -3,-2,-1,0,1,2,3. Till exempel är 11=2*7-3 => -3 mod 7. Om man tycker att det är jobbigt att räkna ut 3^7 mod 7 kan man använda Fermats lilla sats som säger att a^7=a mod 7 eftersom 7 är ett primtal.

Sidfot