Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Kraftmoment - beräkna kraft

[FY 2/B] Kraftmoment - beräkna kraft

galopperande_ponnyn
Medlem

Registrerad: 2016-09-10

[FY 2/B] Kraftmoment - beräkna kraft

Hej! Jag har kört fast på följande uppgift  http://issuu.com/gleerups/docs/kap_1_fysik_2_120504/14

Utanför en ambassad hänger en flagga på en flaggstång. Flaggstången väger 60 kg. Flaggan väger nästan ingenting. Flaggstången är fäst vid väggen i punkten O, helt friktionsfritt vridbar. Flaggstången är också fäst i väggen med en horisontell lina. Tyngdpunkten hos flaggstången finns mitt på stången.

a) Bestäm kraften i linan - 170 N  (klarade)

b) Bestäm kraften på flaggstången i punkten O det är här jag för fast

Jag tänker mig att kraften på flaggstången bör vara en kraft från väggen som går horisontellt längs med stången (normalkraften), men antingen är jag helt fel ute eller så går någonting bara snett helt enkelt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Först tänkte jag att FN (kraften som verkar på stången i punkten O) borde vara 

cos (30°) = Fg / FN        ⟺     FN = Fg / cos(30°)  men det blir fel

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sedan tänkte jag att man kanske borde ta hänsyn till linan som också har en kraft FL som verkar längs med stången så att:

cos (60°) = FL / Fs     ⟺    FL = Fs * cos(60°)

Vilket skulle ge att den totala kraften på stången i punkten O skulle vara

Ftot = FN - FL = (Fg / cos(30°)) - (Fs * cos(60°)) =

(spännkraften fick jag ju i föregående uppgift) men det blir också fel... ungefär 580. Svaret ska vara 610N

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vore otroligt tacksam om jag kunde få tips eller lite hjälp! smile

Senast redigerat av galopperande_ponnyn (2016-09-10 20:05)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B] Kraftmoment - beräkna kraft

Stången påverkas av tre krafter och summan av dom är noll.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Kraftmoment - beräkna kraft

Sidfot