Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Arcsin (hitta Df)

stevenking10
Medlem

Registrerad: 2010-02-09

[HSM] Arcsin (hitta Df)

Hej!

Jag har följande uppgift som jag inte kan lösa och jag skulle behöva hjälp på traven. Uppgiften lyder såhär:

Vad är definitionsmängden för f.

LaTeX ekvation

--

Jag har löst enda hit och jag har fastnat på det

LaTeX ekvation

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: [HSM] Arcsin (hitta Df)

Frågan gäller tydligen funktionens definitionsmängd. Kvoten 1/(e^x-1) är inte definierad för e^x-1=0. Funktionen asin(x) har definitionsmängden -1<=x<=1.

stevenking10
Medlem

sthlmkille skrev:

Frågan gäller tydligen funktionens definitionsmängd. Kvoten 1/(e^x-1) är inte definierad för e^x-1=0. Funktionen asin(x) har definitionsmängden -1<=x<=1.

Har du möjlighet att förklara lite mer i detaljer?

Tack!

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Det finns möjlighet till ytterligare hjälp. Du kan börja själv med att förklara begreppet definitionsmängd med egna ord, så har vi en utgångspunkt.

tomast80
Medlem

Registrerad: 2010-01-23

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Du har skrivit LaTeX ekvation  som ett bråk dvs på en gemensam nämnare  MGN)  (minsta gemensamma nämnare.)
Är det nödvändigt ? Om  LaTeX ekvation  och du känner både LaTeX ekvation ochLaTeX ekvation.

Duger inte snittet av dessa?     LaTeX ekvation  ?

stevenking10
Medlem

Nu kan jag lösa uppgiften
Tack för tipset smile

Sidfot