Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Rörelse med konstant acceleration

[FY 1/A] Rörelse med konstant acceleration

Azz1
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-09-09
Inlägg: 7

[FY 1/A] Rörelse med konstant acceleration

1. Vid uppkast i basket kastar domaren en boll rakt upp från 1,6 m höjd. Bollen fångas 0,8 s senare av en hoppande spelare. Då är bollen 2,7 m över marken och på väg neråt. Vilken hastighet hade bollen när den lämnade domarens hand?

Hur ska man tänka här? Ska man använda s=v₀t+(at^2/2) eller v=v₀+at?

2. I juli 2006 kunde man i Expressen läsa om ett barn som överlevt ett fall från tolv meters höjd.
Hur lång tid var barnet i luften?

Här tror jag man kan använda sig utav t = (v-v₀)/a men man får ingen information om en hastighet?

Tack på förhand.

Senast redigerat av Azz1 (2016-09-10 14:51)

 
Henrik E
Medlem

Offline

Registrerad: 2015-09-22
Inlägg: 3189

Re: [FY 1/A] Rörelse med konstant acceleration

Den första formeln ger sträckan från uppkastet. Med t=0,8 är alltså s=1,1. Och a vet du väl?

 
Eelluuxx
Medlem

Offline

Registrerad: 2015-03-01
Inlägg: 1125

Re: [FY 1/A] Rörelse med konstant acceleration

2. S=V(0)*t+(at^2)/2. Eftersom v(0) är hastigheten då barnet precis tippar över räcket kan den antas vara 0. (såvida inte barnet hoppade och dök över räcket men det är nog inte så sannolikt) Då kvarstår S=(at^2)/2

 

  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Rörelse med konstant acceleration

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Powered by Mattecentrum
 |  Denna sida använder cookies |  Kontakta oss |  Feedback |