Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] trigonometriska ettan

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[MA 4/D] trigonometriska ettan

" bestäm tan v exakt om sin v= 1/3^(1/2) och om pi/2 ska vara mindre än v , och v ska vara mindre än pi. "

Jag får svaret till tan v= 1/2^(1/2) men facit säger att det ska vara samma svar men negativt?

Varför? SKa inte v vara positivt?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 4/D] trigonometriska ettan

Använd enhetscirkeln och kolla var v ligger.
pi/2 < v < pi, vilken kvadrant är det?

Vad har tan(v) för tecken i den kvadranten?

Nothing else mathers

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Hur gör man då? Tan(v) är ju förhållandet mellan sin(v) och cos(v) samtidigt som enhetscirkeln ej är definerad för pi/2 eftersom att det är större än 1 (radien i enhetscirkeln är 1), eller tänker jag nu fel? hmm hur ska jag göra menar du?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Och så tänker jag att definitionsmängden är över 0, då måste cos(v) och sin(v) vara positiva, hur blir svaret negativt?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

AHA oj, märkte nu att definitionsmängden stod i radianer, my bad. Tack smile

Sidfot