Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Sjuksköterskeprogrammet

Sussi96
Medlem

Registrerad: 2016-09-07

Sjuksköterskeprogrammet

Hej jag har precis börjat mitt andra år på ssprogrammet och har en del rester. Två tentor, en läkemedelsberäkningen och en om endokrina,skelett och muskler sen även en hemtenta som jag måste göra om. Samtidigt läser jag nu en kurs i patologi. Är det någon annan som har haft rester och hur har ni klarat av det? Jag är superstressad och mår illa när jag tänker på allt jag har att göra. Vill skjuta upp hemtentamen igen så jag iaf slipper den under den här kursen men är så nervös hur jag ska klara de två andra tentorna. Tentorna behövs för att jag ska kunna läsa nästa kurs och har pratat med studievägledaren om jag inte klarar dom så kan jag få läsa den kursen samtidigt som nån annan i vår. Även fast jag vet det så vill jag ju helst inte läsa två kurser samtidigt och jag kan inte sova för att jag stressar upp mig (därav att jag skriver klockan 4 på morgonen). Om det är nån som har ett lugnande ord så skulle det uppskattas!

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Re: Sjuksköterskeprogrammet

Hej Sussi,

Jag har själv inte haft rest-tentor, men jag förstår ditt problem. Om man får tentor efter sig är det i princip som att behöva plugga på dubbel hastighet jämfört med alla andra. Detta gör även att du riskerar att inte klara de ordinarie tentorna.

Något som många gör när de har mycket att göra är att man istället ger upp och gör ingenting eftersom det känns så överväldigande, och man inte vet i vilken ände man ska börja i. Gör då istället så att du börjar på ett godtyckligt ställe så att du kommer igång med att göra saker.

Hur gör du när du studerar? Om du hittills exempelvis försöker att plöja dig igenom kurslitteratur - försök istället att fokusera på föreläsningsanteckningar och handouts.

I allmänhet är det bättre att lära sig hur (varför) något fungerar på ett övergripande plan snarare än specifika exempel, då man alltid kan resonera fram exemplen från de generella reglerna.
Ett exempel från immunologi: Om jag vet att makrofager söker sig till områden med inflammation och hypoxi (syrebrist) så kan jag lätt resonera mig fram till att de gärna tar sig till aterosklerotiska plack (som har både inflammation och hypoxi). Hade jag däremot bara lärt mig att "makrofager söker sig till sårskador" och "makrofager söker sig till bakterie-infekterade områden" hade jag inte kunnat resonera mig fram till varför de tar sig till placken, och därmed också tappa poäng på en tenta.

Gör gärna gamla tentor om det går. Det ger dig oftast en bra indikation på vad du behöver kunna.

Detta är såklart inget som passar för alla, men nedan följer ett sätt för mig att inventera vad jag behöver plugga på:

Spoiler (Klicka för att visa):

Kolla igenom kursmaterialet. Detta är då handouts och anteckningar.
Vissa begrepp kan du när som helst förklara och komma ihåg. Skriv inte ned dessa.
De begrepp och mekanismer som du inte kan, men kan behöva kunna, skriv ned dessa i punktform i ett dokument.
Läs på om de punkter du har skrivit ned, och skriv en extremt kortfattad förklaring för respektive punkt.
Exempelvis:
Inflammation: Skada/främmande antigen → cytokiner → makrofagmigration → åtgärd.
Läs varje dag på dessa punkter, då du även indirekt repeterar den information du har som faktiskt inte står på pappret. När du fullständigt hanterar begreppet och vad det innebär, flytta bort dem till en separat sida så du främst tränar på det du inte kan. Dokumentet i sin helhet kan användas för att repetera allting kort innan tentan.

I allmänhet hade jag rekommenderat att se om du kan skjuta upp någon tenta till sommarlovet, för att slippa studera på "dubbel hastighet".

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Sidfot