Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Polynomfaktorisering!

saedxaym
Medlem

Registrerad: 2014-06-11

[MA 4/D] Polynomfaktorisering!

Hej!

Av någon oförklarlig anledning är jag askass på polynomfaktorisering, och därför undrar jag om ni kan hjälpa mig.

Ta polynomet LaTeX ekvation t.ex.

Hur ska man tänka för att få fram att LaTeX ekvation?

Jag kan se tydligt att det är rätt svar men hur man kommer fram till det är som ett mysterium för mig! Finns det någon allmän formel/tänkesätt?

Tack i förhand!

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: [MA 4/D] Polynomfaktorisering!

För polynomet x^2+px+q gäller att om ekvationen x^2+px+q=0 har lösningarna x=a och x=b kan polynomet faktoriseras som (x-a)(x-b).

saedxaym
Medlem

sthlmkille skrev:

För polynomet x^2+px+q gäller att om ekvationen x^2+px+q=0 har lösningarna x=a och x=b kan polynomet faktoriseras som (x-a)(x-b).

Om jag följer det du säger bör LaTeX ekvation
där LaTeX ekvation och LaTeX ekvationLaTeX ekvation
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation vilket ger att LaTeX ekvation.

Har jag gjort fel?

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Du löser ekvationen x^2+5x+6=0 och får då lösningarna -2 och -3. Därmed faktoriseras polynomet som (x+2)(x+3).

saedxaym
Medlem

sthlmkille skrev:

Du löser ekvationen x^2+5x+6=0 och får då lösningarna -2 och -3. Därmed faktoriseras polynomet som (x+2)(x+3).

Så det finns inget sätt att få faktorerna utan att först lösa polynomet? Vad händer då om polynomet är låt säga:LaTeX ekvation?

kandersson
Medlem

Registrerad: 2012-12-10

saedxaym skrev:

sthlmkille skrev:

Så det finns inget sätt att få faktorerna utan att först lösa polynomet? Vad händer då om polynomet är låt säga:LaTeX ekvation?

Generellt när man har högre polynom än grad 2 så testar man sig fram för att hitta en lösning och sen utför man polynomdivison för att få ditt polynom till grad 2, som du sedan kan lösa med hjälp av kvadratkomplettering eller pq formeln.

Just det polynomet du angav var ganska krångligt då du får ett irrationellt tal som nollställe. Om du nu får ett polynom av högre grad än 2 på ett prov så kommer du kunna att hitta en lösning genom att testa dig fram med enkla heltal, t ex 1 2 3 -1 -2 -3.

Senast redigerat av kandersson (2016-09-07 22:30)

saedxaym
Medlem

kandersson skrev:

saedxaym skrev:

sthlmkille skrev:

Generellt när man har högre polynom än grad 2 så testar man sig fram för att hitta en lösning och sen utför man polynomdivison för att få ditt polynom till grad 2, som du sedan kan lösa med hjälp av kvadratkomplettering eller pq formeln.

Just det polynomet du angav var ganska krångligt då du får ett irrationellt tal som nollställe. Om du nu får ett polynom av högre grad än 2 på ett prov så kommer du kunna att hitta en lösning genom att testa dig fram med enkla heltal, t ex 1 2 3 -1 -2 -3.

Ok, tack så mycket!

Sidfot