Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Företagsekonomi 1: Redovisning av moms

mowgli
Medlem

Registrerad: 2016-03-13

Företagsekonomi 1: Redovisning av moms

Går egentligen i 2:an och borde läsa företagsekonomi 2. Men min lärare är efter och hann inte gå igenom detta i ettan. Så kan någon snälla förklara?

Bakgrundsfakta:
Företaget köper material till skor för 1000kr inklusive moms. De betalar kontant.
Kassa(1910): 1000 kredit
Materialinköp (4020): 800 debet
Ingående moms (2640): 200 debet

Företaget säljer skor för 2000kr inklusive. Det betalas kontant.
Kassa(1910): 2000 debet
Varuförsäljning (3010): 1600 kredit
Utgående moms (2610): 400 kredit

Men nu till redovisningen av moms, eller momsöverföring.

Utgående moms(2610): 400 debet
Ingående moms(2640): 200 kredit
Redovisning moms(2650): kreedit

Och till frågan:
Varför hamnar utgående moms på debet och ingående moms på kredit. Utgående är ju det som ska betalas tillbaka till staten. Så varför hamnar den på den s.k. "plussidan", debet? Jag förstår hela proceduren men just denna lilla detalj "makes no sense" i mitt huvud. Jag tycker att utgående moms borde vara på kredit och ingående på debet.

Kan någon snälla förklara?

Senast redigerat av mowgli (2016-09-07 19:18)

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: Företagsekonomi 1: Redovisning av moms

Debet är "plussidan" för tillgångar och kostnader. Kredit är "plussidan" för skulder och intäkter.

Utgående moms är en skuld till staten och en ökning av denna motsvarar att kontot krediteras.

Ingående moms en fordran på staten och en ökning av denna motsvarar att kontot debiteras.

Nu tittar vi redovisning av moms. Detta innebär att kontona för ingående och utgående moms nollas och nettot överförs till redovisning moms.

Exempelvis har ingående moms debiterats med 200. För att nollställa detta konto krediteras det med 200 samtidigt som redovisning moms debiteras med 200.

Sidfot