Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Blanda två lösningar

[KE 1/A] Blanda två lösningar

hallonsorbet
Medlem

Registrerad: 2015-08-19

[KE 1/A] Blanda två lösningar

Jag har en uppgift som jag behöver hjälp med. Den lyder såhär:
"Du har två separata lösningar av natriumsulfat. En med volymen 450 cm3 och koncentrationen 0,65 mol/dm3 samt en med volymen 200 cm3 och koncentrationen 1,45 mol/dm3. Båda lösningarna blandas. Beräkna koncentrationen av de båda jontyperna i den nya lösningen."

Jag förstår att den nya lösningen får volymen V = 450 + 200 = 650 cm3, att natriumsulfat har molekylformeln Na2SO4 och att jag kan räkna ut koncentrationen av jontyperna efter att jag fått fram koncentrationen c för den nya lösningen. Har jag rätt om jag säger att [Na+] kommer vara dubbelt så stor som [SO4 2-] eftersom det krävs två natriumjoner och en sulfatjon för att bilda en molekyl natriumsulfat?

Jag behöver framförallt hjälp med hur jag ska göra för att få fram den nya koncentrationen c (ur c = n/V), resten kan jag nog klura ut själv. Tack på förhand!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Blanda två lösningar

Räkna ut substansmängden för natriumjoner i lösning 1.
Räkna ut substansmängden för natriumjoner i lösning 2.
Räkna ut totala substansmängden för natriumjoner.

Du har räknat ut totala volymen. Nu vet du n och v, så du kan beräkna c.

Du har rätt i att koncentrationen för sulfatjoner är hälften så stor som koncentrationen för natriumjoner.

Natriumsulfat är ett salt, så det är inte korrekt att tala om molekylformel för det ämnet. Molekyler är oladdade, och salter är uppbyggda av joner, som är laddade enheter. Du har alldeles rätt i att man behöver se till att salter är oladdade totalt sett, men man kan ändå inte kalla dem molekyler.

Naturligtvis skulle du lika gärna kunna räkna ut substansmängden för sulfatjoner i vardera lösningen och sedan totalt och multiplicera med 2 för att få koncentrationen för natriujoner när du räknat ut koncentrationen för sulfatjoner.

hallonsorbet
Medlem

Registrerad: 2015-08-19

Men åh, då var det ju inte alls så förbannat svårt! Tack! Verkar rimligt nu när jag tänker på det, då substansmängden givetvis består vid t.ex. spädning av en lösning. Antalet partiklar varken minskar eller ökar ju.

Är helt med dig om att natriumsulfat är ett salt och att det då inte är korrekt att använda sig av begreppet molekylformel, slarv av mig. Är summaformel ett bättre ord eller syftar det också på enbart molekyler?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Summaformel är ett bättre ord, ja.

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Blanda två lösningar

Sidfot