Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A] newtons tredje

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

[FY 1/A] newtons tredje

Har alltid haft problem med denna...
Om tex jag puttar på en låda och jag påverkar den med samma kraft som den påverkar mig, varför kan jag då putta iväg den??

Är det för att den är på ett underlag med högre friktion?

mrf
Medlem

Registrerad: 2008-12-04

Re: [FY 1/A] newtons tredje

Vad händer om du puttar iväg en låda med samma massa som du själv om du står med skridskor på blankpolerad is?

taygetos
Medlem

Vad spelar massan av lådan för roll? Puttar inte vad-jag-än-puttar på tillbaka på mig med samma kraft som jag puttar på den?

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

taygetos skrev:

Vad spelar massan av lådan för roll? Puttar inte vad-jag-än-puttar på tillbaka på mig med samma kraft som jag puttar på den?

Har du någon gång försökt att putta t ex en tung garderob på ett golv med bara strumpor på fötterna? Om du inte lyckas flytta på garderoben, vad händer med dig då?

taygetos
Medlem

jag glider bakåt - men igen förstår jag inte.

om jag tex håller ut armen och någon släpper en 100 kilos sten i min hand kommer handen att inte orka hålla uppe stenen och armen med handen kommer vika sig.
om jag nu puttar tillbaka med lika stor kraft som stenen har neråt - varför viker sig då armen?

taygetos
Medlem

puff

Gorm
Medlem

Registrerad: 2010-03-07

taygetos skrev:

Har alltid haft problem med denna...
Om tex jag puttar på en låda och jag påverkar den med samma kraft som den påverkar mig, varför kan jag då putta iväg den??

Är det för att den är på ett underlag med högre friktion?

Om du kan putta iväg lådan beror det på att friktionskraften mellan skorna och golvet är större än mellan lådan och golvet.

Om både du och lådan står på ett helt friktionslöst underlag och du trycker på lådan med kraften F under tiden t, trycker lådan tillbaka på dig med kraften -F under samma tid t. Lådan med massan m1 far iväg framåt med hastigheten v1. Själv har du massan m2 och far iväg åt andra hållet med hastigheten -v2.
Då gäller att m1*v1-m2v2=0 . D.v.s. summan av din och lådans rörelsemängd är noll precis som den var innan du knuffade på lådan.
Man kan också visa att din och lådans gemensamma tyngdpunkt fortfarande är stillastående precis som den var innan knuffen.
Är detta svar på din fråga?

Sidfot