Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSK]volym%

pluggisen01
Medlem

Registrerad: 2016-09-04

[HSK]volym%

Du har gjort din egen äppelcidervinäger och tog med lite till labbet och titrerade för att bestämma hur mycket ättiksyra du har i vinägern. Enligt titreringen är det 0.95 mol/l. Vad blir det för volym% ättiksyra i din vinäger?

Jag vet att jag ska ta andelen ättiksyra genom totala mängden ättiksyra men vet inte hur jag kommer dit..? Har ju bara molariteten..sad Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska tänka?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [HSK]volym%

Du behöver ta reda på volymen hos en mol ättiksyra. Det kan man räkna ut genom att först ta fram massan (via molmassa) och sedan ta reda på densiteten hos ättiksyra.  Massa är ju volym gånger densitet.

pluggisen01
Medlem

Va? molmassan är 60g/mol, hur ska jag ta fram volymen från det..?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

pluggisen01 skrev:

Va? molmassan är 60g/mol, hur ska jag ta fram volymen från det..?

Om molmassan är 60g/mol, hur många gram ättiksyra finns det då i en liter ättiksprit? Använd sedan densiteten för ren ättiksyra för att få fram volymen av ättiksyran i en liter ättiksprit. Dividera det på volymen (1 dm^3 så det är egentligen bara ett steg för att vara korrekt i sina enheter), omvandla decimaltalet till procentform och du får volymprocenten.

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Jaha, då vet du att du har m = 0.95 * 60 g ättiksyra i en liter vinäger.  Ta reda på densiteten d för ättiksyra.  Densitet är definerad som d = m / V.  Lös ut volymen V.

pluggisen01
Medlem

Okej då förstår jag nog! Tack så mycket för hjälpen:D

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Volymer är inte additiva så man kan egentligen inte säga att 1 liter ättiksyra + 1 liter vatten = 2 liter vinäger. I det här fallet fungerar det dock hyfsat eftersom densiteterna för vatten, ättiksyra och de flesta vinägrar råkar sammanfalla runt 1 g/cm3. Det kan dock vara värt att tänka på vid liknande uppgifter i framtiden (ett klassiskt exempel när volymerna ändras rätt mycket är när man blandar etanol och vatten).

Edit: Såg nu att uppgiften är märkt som högskolekemi. Har ni räknat med partiella molära volymer? I så fall är det möjligt att du ska göra "det hårda jobbet" och räkna med någon ekvation som beskriver hur lösningens volym hänger ihop med molariteten.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-09-04 19:35)

Kemiteknolog och metallurg

Sidfot