Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Samhällskunskap
  •  » Hur liberalerna tror om sjukförsäkring?..Snälla behöver jag förklaring

Hur liberalerna tror om sjukförsäkring?..Snälla behöver jag förklaring

Programmma
Medlem

Registrerad: 2016-04-28

Hur liberalerna tror om sjukförsäkring?..Snälla behöver jag förklaring

Hej
Jag har en läxa att hitta hur liberalerna tror om sjukförsäkring. Vill de sänka eller höja.
För att hitta svar, gick jag till sidan https://www.liberalerna.se/politik/sjukforsakring/#
Men jag är inte svensk man och texter som finns där är lite svårt att förstå
Där skriven "Höj taket i sjukförsäkringen till tio basbelopp" Vad exakt menas att höja tak????
Ska de öka max ersättning för sjukförsäkringen eller vill de att göra "sjukförsäkringsgräns" för att de som får mer än tio basbelopp inte få ersättning?? Jag förstod inte exakt..
Det blir jätte jätte stor tack om ni kan hjälpa mig lite..

Senast redigerat av Programmma (2016-09-03 23:56)

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Hur liberalerna tror om sjukförsäkring?..Snälla behöver jag förklaring

När man är sjuk  (längre än 14 dagar) så får man sjukpenning från försäkringskassan.
Detta motsvarar något i stilen med 80% av den (månads)inkomstman hade vid sjuktillfället  (men ändras om man är sjuk länge) . Men det finns en gräns som ska se till att försäkringskassans utgifter inte blir alltför stora.
Därför finns det en övre gräns, ett tak, för hur mycket sjukpenning man kan få.

För folk som har en årslön på lägre än 7.5 prisbasbelopp (332 250 kronor) så gäller mycket riktigt att man får 80% av sin lön när man är sjuk. De som har mer än detta belopp i årslön får dock inte 80% av lönen utan endast 80% av 7,5 prisbasbelopp. Alla med högre lön än ungefär 27687kr får alltså samma belopp oavsett hur mycket det tjänade innan. Denna gräns för hur mycket man kan få kallas taket.

Det Liberalerna vill är att denna gräns/"taket" ska höjas så att folk med högre löner kan få högre sjukpenning. Folk med upp till 37 000 i lön skulle nu alltså få sjukpenning på 80% av sin faktiska lön istället för 80% av 28 000kr och de med löner över 37 000 skulle se en reell ökning av sin sjupenning på  7400 före skatt.**

Värt att inflika är dock att i praktiken alla partier säger att de vill höja detta tak (inklusive socialdemokraterna i regeringsställning) men att höja taket och ge fler människor mer pengar vore väldigt väldigt dyrt och därför blir det inte av.

Källa om belopp: https://www.forsakringskassan.se/sjukva … de_inkomst
Källa om prisbasbeloppsomvandling: https://www.alecta.se/Foretag/Pension-o … basbelopp/
**dessa värden är avrundingar och höftningar och ska endast tas som illustrationer av storleksordningar

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-09-04 09:58)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Programmma
Medlem

Registrerad: 2016-04-28

Re: Hur liberalerna tror om sjukförsäkring?..Snälla behöver jag förklaring

SeriousSquid skrev:

När man är sjuk  (längre än 14 dagar) så får man sjukpenning från försäkringskassan.
Detta motsvarar något i stilen med 80% av den (månads)inkomstman hade vid sjuktillfället  (men ändras om man är sjuk länge) . Men det finns en gräns som ska se till att försäkringskassans utgifter inte blir alltför stora.
Därför finns det en övre gräns, ett tak, för hur mycket sjukpenning man kan få.

För folk som har en årslön på lägre än 7.5 prisbasbelopp (332 250 kronor) så gäller mycket riktigt att man får 80% av sin lön när man är sjuk. De som har mer än detta belopp i årslön får dock inte 80% av lönen utan endast 80% av 7,5 prisbasbelopp. Alla med högre lön än ungefär 27687kr får alltså samma belopp oavsett hur mycket det tjänade innan. Denna gräns för hur mycket man kan få kallas taket.

Det Liberalerna vill är att denna gräns/"taket" ska höjas så att folk med högre löner kan få högre sjukpenning. Folk med upp till 37 000 i lön skulle nu alltså få sjukpenning på 80% av sin faktiska lön istället för 80% av 28 000kr och de med löner över 37 000 skulle se en reell ökning av sin sjupenning på  7400 före skatt.**

Värt att inflika är dock att i praktiken alla partier säger att de vill höja detta tak (inklusive socialdemokraterna i regeringsställning) men att höja taket och ge fler människor mer pengar vore väldigt väldigt dyrt och därför blir det inte av.

Källa om belopp: https://www.forsakringskassan.se/sjukva … de_inkomst
Källa om prisbasbeloppsomvandling: https://www.alecta.se/Foretag/Pension-o … basbelopp/
**dessa värden är avrundingar och höftningar och ska endast tas som illustrationer av storleksordningar

Tack!!!

• Forum
  •  » Samhällskunskap
  •  » Hur liberalerna tror om sjukförsäkring?..Snälla behöver jag förklaring

Sidfot