Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

SO hinduismen

kenislove
Medlem

Registrerad: 2016-04-14

SO hinduismen

kan någon hjälpa mig med denna fråga?

Hur används vatten vid religiösa ritualer? Jämför med de andra världsreligionerna.

jag har redan svarat om hinduismen. men de vill veta om de andra religioner också.

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: SO hinduismen

Judendomen har några varianter där dop ingår, t.ex. den hasidiska. De utgår ifrån idén att Adam och Eva var tvungna att stå i vatten upp till halsen för att Gud skulle förlåta dem. Adam stod  i Jordanfloden i 40 dagar och Eva i Tigris under 37 dagar. Efter det ingår dop för dessa judar för att gud skall acceptera dem, tillsammans med omskärelsen.

Kristendomen använder sig också av dopet. Vi i det protestantiska Sverige döper barnen strax efter födseln men det finns andra varianter som t.ex. pingstvännerna som har vuxendop. Under medeltiden badades ofta hela barnet i dopfunten, därför är medeltida dopfuntar så stora. Nutida dopfuntar har en skål för vatten likvärdig en sopptallrik eftersom prästen bara skvätter litet vatten på babyns huvud.

Islam har inget dop med vatten. Däremot är det viktigt att tvätta fötterna innan man går in i en moské och att tvätta händerna innan man tar i Koranen.

Vissa buddister har en rit liknande dop. Den blivande buddisten får stå på knä framför ett altare medan munkar förklarar hur du skall leva som buddist genom att ta skydd i Buddha, Dharma och Sangha, medan de häller vatten på huvudet.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot