Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Krafter i alla riktningar

[HSF] Krafter i alla riktningar

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

[HSF] Krafter i alla riktningar

Jag försöer verkligen förstå både arkimedes princip och rent allmänt krafter i alla riktningar, men det går bara inte (och om ni undrar hur en Högskolelev kan vara såhär efter så läste jag mycket av gymnasiet på distans och med kass lärare som blev arg när man frågade i fysiken...)

Boken säger bla:

"Arkimedes princip är lätt att visa för ett rätblock som har sidorna lodräta och som är nedsänkt i en bägare med vatten.
Tryckskillnaden delta p mellan rätblockets ovansida och undersida kn skrivas som:

delta p = densiteten för vatten*g*höjdskillnaden (mao rätblockets höjd)

Trycket på undersidan är större än trycket på ovansidan och vi kan beräkna den lyftkraft som vätskan utövar på rätblocket

F=delta p*A=densiteten för vatten*g*delta h*A=densiteten för vatten*g*V

Eftersom densiteten för vatten*V är lika med den undanträngda vätskans massa m blir lyftkraften
F=m*g"

1. Jag är inte med på något här - förstår inte alls vad de menar med något av stegen eller vad de skriver. Kan någon förklara i andra ord?

2. Mina frågor bli som sagt på allt - men formulerat i frågor:

- hur kan formel 1 säga något om vad tryckskillnaden UPPÅT är?
- varför är trycket på undersidan större än det på ovansidan?
- hur räknar man ut trycket uppåt i en vätska?
- apropå "krafter i alla riktningar": hur räknar man på tex krafter i alla riktningar i en vätska samt hur vet man vilket håll/vilka håll de går åt där man tex har ett fall med en rektangel med en punkt som ligger 2 m från ytan, 3 m från botten, 4m från höger sida och 5m från vänster?
- hur kan lyftkraften bli samma som den kraft som verkar NERÅT mot jorden på ett föremål i fritt fall?
- F=delta p*A=densiteten för vatten*g*delta h*A=densiteten för vatten*g*V
Vad menar man med den formeln?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [HSF] Krafter i alla riktningar

Kolla den här videon, bra härledning av Arkimedes princip tycker jag.  (på engelska)

https://www.khanacademy.org/science/phy … ids-part-5

taygetos
Medlem

Registrerad: 2012-11-05

1. Så tryck har inget att göra med area men KRAFT har det?

2. Vad jag inte förstår i videon (och inte förstod tidigare heller...) är hur man räknar på kraften som verkar på ett objekt från andra håll än ovanifrån.

3. Och jag förstår fortfarande inte heller hur man räknar på trycket som verkar på föremålet från andra håll än ovanifrån.

4. Om man har ett föremål och räknar ut, som i videon, vad F-netto som verkar på kroppen som är nedsänkt är: bara för att den verkar uppåt och bara för att man kan räkna ut vad den trycker undan och att det är lika med mässan hos föremålet betyder väl inte det att föremålet flyter, eller? För om föremålet har en densitet som är högre än vattneta aå kommer det väl sjunka ändå?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

taygetos skrev:

1. Så tryck har inget att göra med area men KRAFT har det?

Tryck (P) är en kraft (F) fördelad över en area (A), definieras som  P = F / A.  Alltså, om samma kraft fördelas över en större area så är trycket mindre. Eller omvänt, samma tryck ger större kraft ju större yta den verkar på.  Du kan se tryck och kraft som likartade storheter, med arean som skalfaktor.

taygetos skrev:

2. Vad jag inte förstår i videon (och inte förstod tidigare heller...) är hur man räknar på kraften som verkar på ett objekt från andra håll än ovanifrån.

3. Och jag förstår fortfarande inte heller hur man räknar på trycket som verkar på föremålet från andra håll än ovanifrån.

I en viss punkt i vätskan är trycket detsamma i alla riktningar, det påpekas också i videon, och trycket i en vätska beror bara av djupet man befinner sig på.  Så för ett föremål nedsänkt i vätskan är trycket vid en given höjd lika stort i "vänster" och "höger" riktning, så de tar ut varandra och nettokraften i sidled är noll.  Endast i upp/ner riktningen får vi en nettokraft, och det är förstås för att trycket i vätskan ökar just i upp/ner riktningen, så att det blir en skillnad mellan tryck ovanifrån och tryck nedifrån.

taygetos skrev:

4. Om man har ett föremål och räknar ut, som i videon, vad F-netto som verkar på kroppen som är nedsänkt är: bara för att den verkar uppåt och bara för att man kan räkna ut vad den trycker undan och att det är lika med mässan hos föremålet betyder väl inte det att föremålet flyter, eller? För om föremålet har en densitet som är högre än vattneta aå kommer det väl sjunka ändå?

Stämmer. Situationen som beskrivs här är konstgjord, det är ett sorts tankeexperiment med syfte att förstå hur kraft/tryck beror av djup. I verkligheten svävar ju inte ett föremål "mitt i vattnet" som man ritar här. Om föremålets densitet är högre än vattnets så sjunker det (flytkraften är mindre än tyngden), annars flyter det vid ytan, med en viss andel försänkt i vattnet och en del ovanför ytan.  Titta på formlerna och förvissa dig om att det stämmer!  Du kan också räkna ut hur djupt rätblocket kommer att ligga i vattnet beroende på dess densitet.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Krafter i alla riktningar

Sidfot