Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Beskriva en funktion av en runt area som växer från höger?

PimpNamedSlickBack
Medlem

Registrerad: 2011-11-01

[HSM] Beskriva en funktion av en runt area som växer från höger?

Hej!

Tänk er en area LaTeX ekvation som kan vara mellan LaTeX ekvation men arean LaTeX ekvation  växer från höger till vänster.

Tänk er typ månen som växer sig från en skära till en fullmåne. Kan man uttrycka någon funktion för en sådan area?

Jag tänkte först LaTeX ekvation  där LaTeX ekvation, men detta är ju linjärt tillstånd.

Jag tänker mig först att arean växer snabbt, och sedan när arean är halv så börjar den avta.

Hur ska man tänka? Kan man ställa upp en differentialekvation för detta?

Edit: Eventuellt så skulle jag kunna tänka mig att man delar upp en rund area i diskreta olika delar.

Formeln för en cirkel är detta: LaTeX ekvation men jag borde kunna integrera denna cirkel med avseende på X?

Edit 2:

Löste problemet! smile

Senast redigerat av PimpNamedSlickBack (2016-09-01 15:40)

Sidfot