Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Ge förslag på lämpliga mått

alexandraaa
Medlem

Registrerad: 2009-11-02

[MA 4/D] Ge förslag på lämpliga mått

http://imgur.com/a/Wavlu

Nyfiken som jag är så kollade jag på facit.. dock så förstår jag inte hur man ska räkna.

På facit står det t.ex. 2,00 dm; 3,46 dm och 4,00 dm ger rätt vinklar och en lämplig storlek.

Hur får han fram dessa siffror?

Skulle någon kunna förklara stevis?

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [MA 4/D] Ge förslag på lämpliga mått

Ett av måtten får du bestämma helt själv. I facit har de valt 2 dm till den korta kateten ("ger /.../ en lämplig storlek"). Det hade gått precis lika bra med 1 dm, 25 cm eller något annat mått du tycker är lämpligt. Ett mätverktyg med en femmeterssida kanske hade blivit otympligt, och 1 cm för litet för att använda till något praktiskt men, tja, välj själv.

Därefter kan du med trigonometri räkna ut den andra kateten (tangens för en av vinklarna) och hypotenusan (sinus för samma vinkel).

Sidfot