Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A]Negativa tal

Nasse00
Medlem

Registrerad: 2016-08-27

[MA 1/A]Negativa tal

Hej, det här är en uppgift jag har fastnat på eftersom jag vet svaret men det känns som att jag kom fram till det på fel sätt. Jag kom fram till svaret genom att addera 15 och 3 hela tiden ända tills jag fick ett rätt svar men det känns som att det måsta finnas någon sorts ekvation? Uppgiften är:

En djupfryst pizza med temperaturen -17 grader sätts i ugnen. Pizzans temperatur stiger till -2 grader på 3 minuter och fortsätter sedan att stiga i samma takt. Hur lång tid tar det för pizzan att bli 100 grader.

Tack i förhand för hjälpen!

Joad98
Medlem

Registrerad: 2013-11-25

Re: [MA 1/A]Negativa tal

Du får beräkna hur mycket temperaturen stiger per sekund

Trean på Natur/Natur

Nasse00
Medlem

Registrerad: 2016-08-27

Jag testade o dela 15 på 180 och fick fram svaret 0,083333... Och när jag multiplicerade det med 117 fick jag fram svaret 9,75 vilket är fel... Hur ska uträkningen vara ?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Temperaturen stiger med 15 grader på tre minuter, vilket ger 5 graders ökning per minut. Eftersom pizzan ska bli 100 grader måste temperaturen stiga 100-(-2)=102 grader. 102 grader/(5 grader/minut)=20,4 minuter. (0,4 minuter=24 sekunder)

Sidfot