Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Får inverterat svar vid ljusbrytning

[FY 2/B]Får inverterat svar vid ljusbrytning

Tjorben
Medlem

Registrerad: 2016-08-22

[FY 2/B]Får inverterat svar vid ljusbrytning

Hej.

Sitter med en uppgift där jag först ska visa hur vitt ljus åker igenom ett gitter och bryts så att färgerna rött, grönt och blått framkommer i första ordningens spektrum.   Inga problem: rött bryts minst då det har längre våglängd och därmed större brytningsindex. Grönt bryts lite mer, och blått bryts av mest då det har kortast våglängd.

I följdfrågan presenteras avlänkningsvinklarna enligt:
16,3
17,8
och 22,7

Jag ska nu räkna ut våglängderna för de olika ljusspektrumen.

Detta leder till min första fråga. Vad är avlänkningsvinkel? Jag tolkar det som vinkeln mellan normalen och första ordningens spektrum. DVS 16,3 borde motsvara röd färg, då den bryts minst och därmed har minst vinkel.

Tillika bör gradantalet 22,7 motsvara blå färg, då den ju bröts av mest och därmed har störst vinkel.

När jag räknar ut våglängden visar det sig dock att det är precis tvärtom, gradantalet 16,3 motsvaras av 468 nm (blått) och gradantalet 22,7 motsvaras av 643 nm (rött).

Varför? Jag måste missa något väsentligt ang. avlänkningsvinkeln.

Tacksam för hälp.

MVH

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [FY 2/B]Får inverterat svar vid ljusbrytning

Du kanske blandar ihop begreppen lite. Det du verkar tänka är brytning tex mha av ett prisma. Men det här är ett gitter. Blått ljus kommer böjas minst.

d · sin( α ) = m·λ där m = 1, 2, 3

Edit: eller så har jag helt missuppfattat din fråga och du får ignorera mig  :-)

Senast redigerat av joculator (2016-08-26 12:27)

Tjorben
Medlem

Registrerad: 2016-08-22

Re: [FY 2/B]Får inverterat svar vid ljusbrytning

Tack,du hjälpe mig indirekt här :p Jag tänkte argumentera emot dig och i min argumentation såg jag var mitt fel var.  Hade blandat ihop brytningsindex med våglängd.

Senast redigerat av Tjorben (2016-08-26 13:56)

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Får inverterat svar vid ljusbrytning

Sidfot