Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A]Krafter

dani163
Medlem

Registrerad: 2014-12-31

[FY 1/A]Krafter

En planka ligger på två stöd. Eftersom den sticker ut längre på ena sidan, är krafterna från stöden olika stora.
Från det ena är kraften 25 N, från det andra 55 N.

Josephine, med massan 20 kg, ställer sig på plankan precis mitt emellan stöden.

b) Beräkna krafterna från stöden när Josephine står på plankan.

Nu vill jag veta vad som menas med att en kraft kommer från stödet när Josephine står på plankan? Hur räknas det ut? Vad är skillnaden på från och till när man ska räkna krafter?

20*9.82 = 196.4N
196.4N är Josephines tyngdkraft.

Så ska jag addera hennes tyngdkraft med kraften från stödena? 196.4 + 25 samt 196.4 + 55?

196.4 + 25 = 221.4N
196.4 + 55 = 251.4N

Nästa fråga

Bestäm friktionskraft från bordet på klossen i vart och ett av de tre fallen i figuren, om klossen är i jämvikt. m = 1,0kg.

Första figuren illustrerar en stillastående kloss som väger 1,0kg, alltså 0N friktion. Andra figuren illustrerar samma kloss men som ska puttas till höger med kraften 3,0N, hur räknar vi ut friktionskraften då? mg / 3 = friktkionskraft? Tredje figuren illustrerar två staplade klossar som väger tillsammans 2,0kg och som ska puttas med kraften 3,0 N till höger. Är det samma formel här som ovan?

Facit: 0N, 3,0N, 3,0N

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 1/A]Krafter

Plankan påverkas av fyra krafter, sin tyngd och Js tyngd neråt och dom båda stödkrafterna uppåt. För att det ska kunna vara jämvikt måste summan av nerkrafterna vara lika med summan av uppkrafterna, eller hur?
Samma resonemang ger svaren i den andra uppgiften.

Senast redigerat av Henrik E (2016-08-24 00:47)

Sidfot