Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] HUR bryts pyrodruvsyran ned i citronsyracykeln?

[KE 1/A] HUR bryts pyrodruvsyran ned i citronsyracykeln?

bodinskan
Medlem

Registrerad: 2014-02-01

[KE 1/A] HUR bryts pyrodruvsyran ned i citronsyracykeln?

Jag har kommit så långt att jag förstår att de omvandlas först till ättiksyra och då blir den nya föreningen acetyl-CoA. Men de e de ja kunnat läsa till mig.. Men vad händer från a till b? Behöver kunna förstå denna procedur för kunna klara min tenta i cellmetabolismen ! Är jättetacksam för svar!!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] HUR bryts pyrodruvsyran ned i citronsyracykeln?

Har du läst på Wikipedia? Engelskspråkiga brukar vara mycket bättre än svenska.

bodinskan
Medlem

Registrerad: 2014-02-01

Nej va ska jag söka på för att hitta det?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Citronsyracykeln på svenska - sedan kan du byta språk till engelska. Detta funkar för de flesta ord du inte vet vad de heter på exempelvis engelska.

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

Du kan läsa om pyruvatdehydrogenas här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pyruvatde … skomplexet

Dlarah
Medlem

Registrerad: 2011-02-01

Pyrodruvsyra är den produkt som bildas när glukos genomgår glykolysen i cellens cytosol. Egentligen är det dessa karboxylsyrors anjoner  som finns i vattenlösningen i cellen, vilket dikteras av deras pKa-värden. Pyrodruvsyrans anjon pyruvat transporteras in i mitokondrien oxideras i en reaktion som katalyseras av enzymet pyruvatdehydrogenas. Detta enzym består av tre enheter som var och en katalyserar olika delreaktioner. Exakt hur detta går till är överkurs även på de flesta universitetskurser. Summa summarum bildas acetyl-CoA i reaktionen. Denna förening oxideras senare vidare i den såkallade citronsyracykeln.

Löser enbart uppgifter i forumet - ej via PM.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] HUR bryts pyrodruvsyran ned i citronsyracykeln?

Sidfot