Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Polynom

19girl97
Medlem

Registrerad: 2016-04-18

[MA 2/B] Polynom

Hej.

Jag fattar inte hur denna uppgiften ska lösas...

Vad står ... och ... för?
a) x^2 - ... = (x+3) (x-...)

Där kom jag fram till att ... och ... står för 9 och 3.

b) 9y^2 + ... + 25 = (3y+...)^2

Där kom jag fram till att ... och ... står för 11 och 6, men det var fel enligt fasiten där det står att ... och ... är 30y och 5.

Kan någon visa mig vad jag har gjort fel?

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [MA 2/B] Polynom

Tänk på första kvadreringsregeln. När du utvecklar LaTeX ekvation får du LaTeX ekvation

LaTeX ekvation är vad du har i högerledet. Då blir LaTeX ekvation. I vänsterledet har du LaTeX ekvation. Där är LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Vi vet* att LaTeX ekvation är LaTeX ekvation eftersom LaTeX ekvation kommer ha LaTeX ekvation i sig (eftersom LaTeX ekvation är LaTeX ekvation och är en faktor i LaTeX ekvation) och LaTeX ekvation inte har det. När du vet att LaTeX ekvation kan du bestämma LaTeX ekvation och sen blir det lätt att även bestämma LaTeX ekvation.

* För de petiga:

Spoiler (Klicka för att visa):

Jag inser att man även kan låta LaTeX ekvation vara LaTeX ekvation och låta LaTeX ekvation vara LaTeX ekvation, men jag antar att detta knappast eftersöks i uppgiften.

Senast redigerat av motorväg (2016-08-20 11:28)

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Sidfot