Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Partialbråksuppdelning; riktigt knepig!

ambitionsökes
Medlem

Registrerad: 2010-08-17

[HSM] Partialbråksuppdelning; riktigt knepig!

Hej, detta är en generell fråga angående partialbråksuppdelning som jag håller på med för en kurs inom Linjär Analys. Nedan är vänster ledet det uttryck jag så småningom skall göra en invers Laplace på, men måste innan dess få den på någon rimlig form. Som vanligt försöker jag använda partialbråksuppdelning. Efter en del räknande står jag med en 4x4 matris som är olösbar, eller falsk helt enkelt. Då blir jag hemskt förvirrad.

Så egentligen undrar jag främst, varför det inte går att ställa upp PBU:n så som jag gjort? Är ansatsen fel från början? Varför leder det till en matris som är fel? Jag tror inte jag har slarvat med beräkningarna.

Och även, så undrar jag hur ni hade förenklat uttrycket så att det går att invers Laplace den smile

Tack så oerhört mycket för all som vill hjälpa till:D

LaTeX ekvation

Senast redigerat av ambitionsökes (2016-08-16 17:39)

ambitionsökes
Medlem

Re: [HSM] Partialbråksuppdelning; riktigt knepig!

Enligt det lösningsförslag jag har kan man räkna ut inversen för detta Vänster Led istället, som man med kan räkna ut med hjälp utav faltningssatsen. Då fås:

LaTeX ekvation

Sedan får använda dämpningsatsen för att förskjuta funktionen +1, så det blir som det ursprungliga uttrycket. Detta tycker jag är en listig idé men något jag aldrig hade kommit på själv. Det måste väl finnas någon annan metod?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Du har nog skrivit av uppgiften fel. Det kan inte stå ((s+1)^2+1)((s+1)^2+1) i nämnaren för i så fall skriver man ju ((s+1)^2+1)^2.

ambitionsökes
Medlem

Nej sablars, det har du rätt i! Nu är den fixad. Har du nån aning om hur den ska lösas? smile

Eller hur menar du? Visst kan jag skriva skriva om nämnaren då det är samma faktor gånger sig själv ja, men tycker att det i det här fallet ser enklare ut så här.

Senast redigerat av ambitionsökes (2016-08-16 17:44)

Sidfot