Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Expansion av ideal gas vid tillförd värme.

[HSF] Expansion av ideal gas vid tillförd värme.

Perseiden
Medlem

Registrerad: 2010-08-10

[HSF] Expansion av ideal gas vid tillförd värme.

Jag har kört fast på följande termodynamikuppgift (egen träning inför en kommande omtentamina):

"En adiabatisk cylinder med en ideal gas (luft) är sluten med en kolv. På kolven ligger 500 g sand. Kolven kan anses vara mass- och friktionsfri och dess tvärsnittsarea är 100 cm2, cylindervolymen i början
(tillstånd 0) är V0 = 1000 cm3 och gasens temperatur är T0 = 27 ◦C. Vid värmetillförsel via ett elektriskt motstånd expanderar gasen vilket utnyttjas för lyfta att sanden. När sanden lyfts 10 cm (tillstånd 1) stängs värmetillförseln av och sanden plockas mycket långsamt bort. Processen avslutas i tillstånd 2, utan sand.
Atmosfärstrycket är 100 kPa."

Frågor i uppgiften:

--> Bestäm gastrycket i alla tre tillstånd.
--> Bestäm den tillförda värmemängden.

Förslag till lösning:

Arbete som krävs för att lyfta sanden:  dW1 =m*g*dx   (1)

Arbetet som gasen uträttar på omgivningen vid expansionen:  dW2 = p*dV   (2)

Kombinera ekv. (1) och (2):  W = 0.05*g = Integral{p*dV}= n*R*T*ln2   (3)

Gastrycket vid tillstånd 0 kan fås genom allmänna gaslagen: P0 = (n*R*T0)/V0

Hur gör man för att räkna ut gastrycket vid tillstånd 1 resp. 2?
Jag är inte helt säker på att jag har formulerat uttrycket för gasens volymändringsarbete på ett korrekt sätt?

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att gå vidare med denna kluriga uppgift?!...

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Expansion av ideal gas vid tillförd värme.

Sidfot