Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Räta linjens ekvation. Bestämma y-koordinaten i en punkt.

Andersl
Medlem

Registrerad: 2016-06-07

[MA 2/B] Räta linjens ekvation. Bestämma y-koordinaten i en punkt.

"En rät linje genom punkten (2,3) skär positiva y-axeln i punkt A, och positiva x-axeln i punkt B. Punkten B har en x-koordinat som är tre gånger så stor som y-koordinaten för punkten A. Bestäm y-koordinaten för punkten A exakt". Finns också en bild bredvid uppgiften.

Jag har tre punkter att arbeta utifrån.

Punkt (2,3)
Punkt A: (0,z)
Punkt B (3z,0)

Jag vet också att m-värdet = z, eftersom att punkt A skär i den positiva y-axeln.

K= z-3 / 0-2 = (1,5 - 0,5z)

Så, nu vet jag alltså om m-värdet och k-värdet. Då sätter jag in detta i en ekvation för den räta linjen...

3 = (1,5-0,5z)2 + z

Men svaret utav detta blir 0... Var har jag gjort fel någonstans?

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [MA 2/B] Räta linjens ekvation. Bestämma y-koordinaten i en punkt.

Du har redan använt punkterna (2,3) och (0,z) för att bestämma k och m (uttryckt i z).

För att bestämma z måste du använda den tredje punkten istället, den som du inte använt än (3z,0). Annars har du inte använt den informationen. Stoppa in den punkten i räta linjens ekvation så kommer du kunna bestämma z.

Andersl
Medlem

Registrerad: 2016-06-07

Menar du 0 = (1,5 - 0,5z)3z + z, ?

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Ja, man kan göra så. Huvudsaken är att inte använda så lite information att man fastnar i en ekvation som bara bevisar det man redan vet.

Den ekvation du har skrivit   3 = (1,5-0,5z)2 + z   är ju rätt, men den är given BARA av att du har en punkt (2,3) och en punkt (0,z). Ekvationen tar inte hänsyn till att den tredje punkten är (3z, 0) för det har du inte använt. Ekvationen gäller alltså hur du än väljer din punkt (0,z).

Man skulle också kunna lösa hela problemet genom att först konstatera  K= z-3 / 0-2 = (1,5 - 0,5z)  precis som du har gjort, och sedan lösa ut K med hjälp av (0,z) och (3z,0). Det är såklart samma K.

Sidfot