Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Klurig algebra och Viétes sats

TackAPriori!
Medlem

Registrerad: 2015-12-30

[MA 2/B] Klurig algebra och Viétes sats

Hej!

Jag har nu sorgligt nog spenderat hela min dag på att lösa denna uppgift, men oavsett hur jag vrider och vänder på den, tycks jag inte hitta lösningen. Jag börjar ettan efter sommarlovet men läste matte 1 redan i nian, så dessvärre har jag ingen lärare eller kamrater att be om hjälp. Därför vänder jag mig nu till er här på Pluggakuten, med följande uppgift:

Summan av kvadraterna på rötterna till en andragradsekvation är 45 och summan av rötternas inverterade värden är 1/2. Bestäm andragradsekvationen.

Beskriv om du har tid gärna varje litet steg du tar när du löser uppgiften, så att jag helt och hållet förstår varför du gör som du gör!

TackAPriori!

Senast redigerat av TackAPriori! (2016-08-01 19:04)

NObbEs
Medlem

Registrerad: 2010-09-28

Re: [MA 2/B] Klurig algebra och Viétes sats

Hej!

Titta på följande tråd:

http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=101904

Senast redigerat av NObbEs (2016-08-01 20:08)

Om du går vilse - krama ett träd.

TackAPriori!
Medlem

Registrerad: 2015-12-30

Re: [MA 2/B] Klurig algebra och Viétes sats

Tack så mycket för svaret! Nu förstår jag!

Sidfot