Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Kontinuerlig flerdimensionell fördelning

ambitionsökes
Medlem

Registrerad: 2010-08-17

[HSM] Kontinuerlig flerdimensionell fördelning

Hej!

Denna uppgift verkar nästan lite enkel för att vara sann så jag tänkte höra med er. Uppgiften lyder:

"Positionen för ett partikel är slumpmässig, med likformig fördelning på det klot som har sitt centrum i origo och vars radie lika med 10. Beräkna sannolikheten att partikelns avstånd från origo är mindre än 1. Ange ditt svar i procent med tre decimaler."

Då tänker jag (möjligtvis naivt) att iom att det är en likformig fördelning så borde chansen vara enligt hur stora kloten är mot varandra. Det vill säga det lilla klotets volym, att den är inom ett avstånd mindre än 1, genom klotet med radie 10. Och iom att ett klots volym beror på radien i kubik så blir detta 1³/10³ = 0.001.
Men detta känns nästan för enkelt? Vad tror ni?

Tack på förhand för alla svar big_smile

tomast80
Medlem

Registrerad: 2010-01-23

Re: [HSM] Kontinuerlig flerdimensionell fördelning

Jag skulle resonerat likadant som du. Oftast är den enklaste lösningen den bästa!

Senast redigerat av tomast80 (2016-08-01 19:53)

ambitionsökes
Medlem

Registrerad: 2010-08-17

Re: [HSM] Kontinuerlig flerdimensionell fördelning

Jo, det låter klokt tomast80, men jag blir som osäker ändå.

Det är ingen som har nån annan idé? Allt är välkommet smile

Sidfot