Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] vad är (AuB^C)

Divergent
Medlem

Registrerad: 2015-07-14

[MA 5/E] vad är (AuB^C)

Svårt att visa men det är i alla fall: parentes A ett u sedan ett upp och ner vänt u alltså en regnbåge och sen ett c. Hur ska man läsa av det? Är det alla element i A  och alla element som b och c har gemensam? Eller kanske alla element i A och B  sedan de elementen som är gemensamt med c?

Gorm
Medlem

Registrerad: 2010-03-07

Divergent
Medlem

Re: [MA 5/E] vad är (AuB^C)

Det svarar inte på min fråga

Raven123
Medlem

Registrerad: 2016-06-05

A\cup B\cap C
(använd MathSym som du har i toppen på pluggakutens sida så får du hjälp att skriva symbolerna)

Du frågar mao om EN av följande räknelagar gäller när man inte skriver nån parentes.
a\cup (b\cap c) = (a\cup b)\cap (a\cup c)
eller
a\cap (b\cup c) = (a\cap b)\cup (a\cap c)

Svaret är nej av den enkla anledningen att den sammansättningen inte finns definierad i axiom-systemet för boolsk algebra (såvida man inte kompletterar med en parentes). Operationerna är kommutativa, dvs det spelar inte heller någon roll om du går från höger eller vänster.

SE HÄR smile
Bara för att jag gjorde mig till glömde jag naturligtvis steget generera BBkod
så här skall det vara

LaTeX ekvation
(använd MathSym som du har i toppen på pluggakutens sida så får du hjälp att skriva symbolerna)
Du frågar mao om EN av följande räknelagar gäller när man inte skriver nån parentes.
LaTeX ekvation
LaTeX ekvation

Svaret är nej av den enkla anledningen att den sammansättningen inte finns definierad i axiom-systemet för boolsk algebra (såvida man inte kompletterar med en parentes). Operationerna är kommutativa, dvs det spelar inte heller någon roll om du går från höger eller vänster.

Senast redigerat av Raven123 (2016-07-31 16:52)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Divergent skrev:

Svårt att visa men det är i alla fall: parentes A ett u sedan ett upp och ner vänt u alltså en regnbåge och sen ett c. Hur ska man läsa av det? Är det alla element i A  och alla element som b och c har gemensam? Eller kanske alla element i A och B  sedan de elementen som är gemensamt med c?

Det du frågar om är snittet av mängderna LaTeX ekvation och LaTeX ekvation, vilken betecknas

LaTeX ekvation;

det är mängden av alla element som ligger i LaTeX ekvation och ligger utanför LaTeX ekvation.

Senast redigerat av albiki (2016-07-31 18:45)

Divergent
Medlem

Förlåt men det är inte upphöjt till c det är motsatsen till u

Raven123
Medlem

Titta också på mitt svar lite längre upp (som jag tror tolkat som du menar), börja från smilet. En kortare variant är att det du frågar om inte är definierat. Du måste sätta in en parentes.

Divergent
Medlem

Det är som den första du skrev fast utan parentes

Senast redigerat av Divergent (2016-08-01 19:34)

Raven123
Medlem

Och så får du alltså inte skriva. Det brukar inte sägas explicit, men det följer implicit av att du kan bevisa en motsägelse hur du än tolkar det, snitt först eller union först. Det spelar ingen roll om du har union först och snitt sen, eller snitt först och union sedan.
Du får stapla snitt efter varandra utan parentes, eller union efter varandra utan parentes, men inte blanda utan parentes.

Divergent
Medlem

Det står så i ma 5 boken det är därför jag blir förvirrad och jag vet inte hur jag ska tolka "uttrycket"... det måste ha blivit ett tryckfel för jag får inte rätt svar hur hag än gör

Raven123
Medlem

Jag har tillgång till Ma5-boken, och har skummat igenom den utan att hitta det du säger.
Har du också 5 ur serien Matematik 5000 från 2013, och kan du ge nån sidhänvisning i så fall?

Sidfot