Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] Bestäm hur många gram kvävgas som bildas

[HSK] Bestäm hur många gram kvävgas som bildas

Azalea
Medlem

Registrerad: 2015-07-06

[HSK] Bestäm hur många gram kvävgas som bildas

Hej, jag har problem med följande uppgift.

En bränsleblandning som tidigt användes för uppskjutning av raketer består av vätskorna hydrazin LaTeX ekvation och dikvävetetraoxid LaTeX ekvation. Vid antändning av blandningen reagerar de häftigt med varandra och bildar kvävgas och vattenånga.

Hur många gram kvävgas kan bildas när  LaTeX ekvation och LaTeX ekvation blandas?

Jag tänker såhär,

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Den senaste beräkningen säger mig att ca 87% av LaTeX ekvations molmassa består av kvävgas.

Sedan utför jag samma beräkning för  LaTeX ekvation:

LaTeX ekvation

Alltså består LaTeX ekvations molmassa består av ca 30% kvävgas.

Sedan tar jag och gör följande beräkningar:
LaTeX ekvation

Alltså borde den kvävgas som bildas väga ca 148g. Men enligt facit ska den väga 131g.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSK] Bestäm hur många gram kvävgas som bildas

Du förutsätter att båda komponenterna fullständigt förbrukas i reaktionen men så är det inte. Beräkna hur många mol det finns av vardera komponenten, skriv upp reaktionsformeln så ser du att det blir lite över av ena komponenten.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] Bestäm hur många gram kvävgas som bildas

Sidfot