Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] trigonometri!

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] trigonometri!

Håller nu på med dessa 2 uppgifter:

http://imgur.com/a/PQpmz

på den första tänker jag att vi vet vad cos är och vill veta vad sin är, så då kan vi som det nämndes tidigare, använda oss av trigonometriska 1:an. Jag gjorde uppställningen på detta vis:

sin^2(a) + (-6/13)^2 = 1 för att sedan möblera om uttrycket och få sin(a) = sqrt*(1-(-6/13)^2). DONE. rätt löst?

På fråga 3 har jag ritat upp triangeln och vill då lösa det med pyttes sats. Så vi har att hypotenusan är av 3 längdenheter. Vet att tan a=1/2 och vi vet att tan har definitionen motstående/närliggande eller i vårt fall AC/BC = tan, där vi vet att tan a = 1/2 så jag får till slut bara AC/BC = 1/2 och kommer inte längre än så. Arean är ju b*h/2 så vi vill ju ha reda på basen, dvs. BC. men blir bara fel. Vart tänker jag snett?

Uppskattar hjälp!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] trigonometri!

Om x^2=9 så är x=+3 eller -3. Vilket tecken ska det vara i ditt fall?
Om AC=x, så är BC=... och pyttes sats ger AB=...

uppsalairaniern
Medlem

angående den första hänger jag inte riktigt med... gjorde beräkningen √[1 - (-6/13)²] men fick sqrt(133)/13 och det har jag svårt att se hur det ligger mellan pi och 3pi/2

på den andra, om jag förstått dig rätt, så menar du att vi ansätter ena kateten till variabeln x och andra kateten till 2x, vilket gör att vi använder pyttes sats för att lösa ut x. Vi får alltså: x*2x/2 = x². men hur går jag vidare härifrån? blir det att vi möblerar om uttrycket så att vi får x*2x = x^2*2 för att sedan möblera om igen och få x = x^2*2/2x vilket ger oss bara x = x^2/x, vilket i sin tur är x = x (??)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Question 2: Vinkeln ligger i tredje kvadranten; dess sinusvärde är därför negativt. Trigonometriska ettan ger dig sinus-värdet -RotenUr(1-(6/13)^2).
Question 3: Triangelns bas är sträckan AC (längd = b) och triangelns höjd är sträckan CB (längd = h). Tangens-värdet ger att b = 2h. Pythagoras sats ger att 9 = b^2 + h^2. Triangelns area är 0.5bh, vilket är samma sak som h^2 enligt tangens-värdet. Men 9 = 4h^2 + h^2, vilket ger triangelns area lika med 9/5.

uppsalairaniern
Medlem

då är jag med på fråga 3 men angående fråga 1 så får jag att vi får sinusvärdet 0,8, vilket med andra ord bestämma vilken vinkel som har det sinusvärdet, vilket jag inte riktigt vet. Kollar på enhetscirkeln och alla dess värden men får inget svar.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Läste du inte vad jag skrev? Om x^2=9 så är x=+3 eller -3. Vilket tecken ska det vara i ditt fall?
Om AC=x, så är BC=... och pyttes sats ger AB=... Kommer du ihåg pyttes sats?

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Till TS angående första frågan:
Det är sin a-värdet de frågar efter, inte vinkeln. Vilket värde kommer du fram till och hur kommer du fram till det? Förstod du albikis förklaring?

Sidfot