Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] organisk kemi 2

[KE 2/B] organisk kemi 2

diana37
Medlem

Registrerad: 2016-07-09

[KE 2/B] organisk kemi 2

Hej! Jag undrar hur man ska börja lösa frågan eftersom jag förstår inte riktigt vad de menar skulle vara tacksam om jag kunde få hjälp med den?

Vad är det för skillnad på (R)-2-butanol och (S)-2-butanol?  Redogör för fenomenet spegelbildsisomeri.  Använd dig av begrepp som kiralitet, assymetriskt (stereogent) centrum, enantiomerer .

Senast redigerat av diana37 (2016-07-20 01:57)

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [KE 2/B] organisk kemi 2

Spegelisomeri är ett fenomen där två molekyler har samma struktur men olika riktningar i rymdgeometrin. Hur man än försöker få dem att passa ihop kan man aldrig "stapla" molekylerna på varandra och få en jämn hög. (Nu kan man inte stapla några molekyler men jag tror att du förstår vart jag vill komma) De är varandras spegelbilder, precis som när man sträcker fram höger hand i spegeln och spegelbilden sträcker fram vänster hand. De hänger ihop men är inte likadana. De två (eller i vissa fall ännu fler) spegelbilderna kallas för enantiomerer, och det centrum från vilket spegelbilderna utgår ifrån kallas för asymmetriskt centrum. Spegelbildsisomerer finns hos väldigt många molekyler, och hos till exempel aminosyror kan det ibland finnas åtta varianter av samma molekyl. Enantiomerer ser likadana ut, med den enda skillnaden att de vrider planpolariserat ljus åt olika håll.

Spegelbildsisomerer är en ganska stor huvudvärk för kemister, eftersom isomererna kan vara svåra att isolera och ha olika effekter. Ibland kan kroppen omvandla den ena isomeren till den andra. Det mest kända exemplet är läkemedlet talomid, som såldes under namnet Neurosedyn. Den ena isomeren har en bra effekt mot illamående och är därför utmärkt för att ge till gravida kvinnor, den andra isomeren är gravt fosterskadande vilket ledde till att tusentals barn föddes med svåra fosterskador.

diana37
Medlem

Registrerad: 2016-07-09

Jag förstår nu vad det är men vad skulle jag kunna skriva om frågan var så här  Vad är det för skillnad på (R)-2-butanol och (S)-2-butanol ? vilken var skulle vara lämplig ?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Molekylerna är spegelbilder av varandra. I en symmetrisk omgivning reagerar de likadant, med undantag för att de vrider polariserat ljus åt olika håll. I en osymmetrisk omgivning kan de reagera helt olika.

Hevi
Medlem

Registrerad: 2011-09-17

R-isomeren vrider planpolariserat ljus åt höger, kallas att den är dextroroterande, medan S-isomeren vrider planpolariserat ljus åt vänster (vänstervridande). R- och S-isomerer har samma egenskaper förutom att de vrider ljus åt olika håll och interagerar med kirala molekyler på olika sätt. Det finns t.ex. läkemedel där R-isomeren är aktiv medan S-isomeren är inaktiv. Därför föredrar man att tillverka läkemedel från djur och växter då komplicerade läkemedel från lab innehåller mer stereokemi. Har man t,ex för mkt att den oönskade varianten så kan det leda till biverkningar.

Var kritisk med denna info, jag har bara nyligen läst galenisk fysikalisk kemi och organisk kemi

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B] organisk kemi 2

Sidfot