Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Bestämming av ättiksyrahalten i vinäger, Hjälp!

[KE 1/A] Bestämming av ättiksyrahalten i vinäger, Hjälp!

Stajl
Medlem

Registrerad: 2016-05-08

[KE 1/A] Bestämming av ättiksyrahalten i vinäger, Hjälp!

Hej!

Jag skall ha Labb imorgon och har problem. Hjärnverksamheten har lagt av och jag förstår inte hur jag skall gå tillväga för att lösa.

Bestämning av ättiksyrahalten i vinäger genom titrering

Reaktion mellan en syra och en bas kallas neutralisation. Titrering är en analysmetod där neutralisation används för att bestämma koncentrationen av en syra eller en bas. Läs om neutralisation och titrering innan du genomför  laborationen.
Vinäger är en vattenlösning av ättiksyra. Bestämning av ättiksyrainnehållet kan göras genom att titrera med en natriumhydroxidlösning. För att indikera ekvivalenspunkten används droppar av indikatorn fenolftalein. Fenolftalein har rosa färg vid basiskt pH och är färglös vid surt pH

Material :  E-kolv, bägare, byrett, stativ, stativklämmor, våg, magnetomrörare, tratt, skyddsglasögon, skyddsrock, 250 cm3 mätkolv
Kemikalier:   Natriumhydroxid i fast form, vitvinsvinäger, fenolftalein, avjonat vatten

Riskbedömning:  Natriumhydroxid är starkt frätande. Vid all hantering används skyddsglasögon och labbrock.

Utförande:
•    Bered 250 cm3 NaOH-lösning med koncentrationen 0,200 mol/dm3
Använd en mätkolv för att få så noggrann koncentration som möjligt
•    Ställ en E-kolv på vågen och nollställ den.  Mät med en pipett upp 5 ml vitvinsvinäger och för över den till E-kolven. Notera vitvinsvinägerns massa

•    Lägg magneten i E-kolven

•    Tillsätt cirka 25 cm3 avjonat vatten och 5 droppar fenolftalein till E-kolven med vinägern

•    Placera en slaskbägare under byretten

•    Säkerställ att byrettens kran är stängd (vågrätt position på handtaget)

•    Du kan också testtitrera genom att fylla byretten med vatten och på så vis lära känna kranens tröghet, så att du får en droppes flöde vid ekvivalenspunkten och inte en stråle av flera droppar samtidigt. Du kan då också få klarhet i om det är en läckande byrett eller en som är okej

•    Sätt en tratt i övre delen av byretten och fyll byretten med natriumhydroxidlösningen ända upp till nollstrecket

•    Se till att vätskan går ända ner i spetsen på byretten. Detta görs genom att öppna kranen helt så att eventuell luft avlägsnas och en liten mängd vätska rinner ut i slaskbägaren

•    Avlägsna slaskbägaren

•    Placera magnetomröraren rakt under byretten

•    Ställ E-kolven på magnetomröraren

•    Sätt igång magnetomröraren, låt magneten röra om syran innan byrettkranen öppnas
•    Håll handen vid kranen hela tiden så att flödet av vätska snabbt kan regleras
•    När rosa prickar bildas i lösningen är ekvivalenspunkten nära
•    Sakta ned flödet av droppar och låt magnetomröraren gå längre tid till nästa droppe
•    När omslaget sker och lösningen färgas rosa stäng omedelbart kranen
•    Avläs byretten och anteckna volym tillsatt NaOH-lösning
•    Upprepa titreringen ytterligare en gång

•    Beräkna masshalten ättiksyra i vinäger, tag medelvärdet av dina två titreringsresultat

•    Sätt alla beräkningar under en rubrik beräkningar i laborationsrapporten

Rapport:
Skriv rapporten enligt mallen för rapportskrivning.  Reaktionsformler och beräkningar ska vara med. Det är viktigt att du reflekterar över vilka felkällor som finns och diskuterar dessa i rapporten.

Som ni ser så står det hur jag skall gå tillväga med själva labben, men när jag väl ska skriva rapporten.
Hur i pelle ska jag kunna avgöra hur mycket ättiksyra det är i vinägern? Jag fattar absolut nada.
Tacksam för minsta lilla hjälp!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [KE 1/A] Bestämming av ättiksyrahalten i vinäger, Hjälp!

Volym NaOH-lösning gånger koncentration ger antalet mol NaOH. Om formeln till exempel vore NaOH+HAc-> H2O+NaAc så skulle går det åt lika många mol HAc som NaOH. Antalet mol syra och sura lösningens volym ger syrakoncentrationen.

Stajl
Medlem

Då ska vi se..

Volym NaOH är väl 0.250 sen koncentrationen måste väl bli så här:
1 mol NaOH är 40g/mol.
Vi behöver 0.200 mol/dm3
Då tar jag 40 x 0.200 = 8g NaOH
Men det är om det hade vart 1liter.
Så jag får gångra 8g på 0,250 = 2.
Så jag skall ha 2gram fast NaOH i 250ml vatten.

Ser uträkningen rätt ut, eller har jag tänkt helt j'vla fel?   

Jag har läst att NaOH och Hac tar ut varandra, alltså det är jämnlikt eller vad man ska säga, men hur kan jag visa det i en labbrapport? Hur vet jag när jag droppar i NaOH lösningen och det blir kanske 20ml att det är 20ml ättiksyra i vinägern ?

Antalet mol syra och sura lösningens volym ger syrakoncentrationen.
Hur ska jag kunna visa på detta, att jag vet antalet mol syra.
Hoppas det är någon som förstår min röriga fråga !
Tacksam för svar!

Mvh Simon

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Håller med om att det du skriver äre rörigt.

Börja med reaktionsformeln när ättiksyra reagerar med NaOH (det har Henrik E redan gjort). Då ser du att 1 mol NaOH reagerar med 1 mol ättiksyra. Om du vet hur mänga mol NaOH du har tillsatt, vet du alltså också hur många mol HAc du hade från början.

Din beräkning av massan NaOH stämmer.

När du har en lösning av HAc i vatten kommer den lösningen att vara sur. När du tillsätter hydroxidjoner till blandnikngen, kommer den att bli mindre och mindre sur, men förändringen är ganska liten eftersom den svaga syran ättiksyra gör att lösningen är buffrad (fråga om du undrar hur det funkar!). Buffertverkan är kvar så länge det finns ättiksyra kvar, men när ättiksyran tar slut räcker det med en enda droppe till för att lösniogen skall bli hyfsat basisk, d v s fenolftaleinet blir illrosa. Detta gör att du kan se när du har tillsatt lika många mol NaOH (eller snarare en droppe mer) som det fanns HAc från början.

Om koncentrationen av HAc i vinäger råkar vara lika stor som koncentrationen av NaOH, kommer de båda volymerna att bli lika, men inte annars.

För att kunna beräkna hur många mol NaOH det går åt för att neutralisera ättiksyran måste du veta hur många ml NaOH det behövs för att få ett färgomslag.

Stajl
Medlem

Ok, så då har jag kommit fram till att 0.250 (v) x 0.200 (c) = 0.05Mol (n)
Det är alltså 0.05Mol NaOH i min lösning.
Sen antar jag att jag får dela(?) antal ML jag häller i lösningen med antalet mol för att få fram hur mycket mol jag har tillsatt till lösningen. t.ex. Om jag häller i 25ML av lösningen och får färgomslaget.
Då blir det 25 / 0.05 = 0.002Mol NaOH som jag tillsatt i lösningen ?

Angående reaktionsformeln så är jag inte helt säker på att jag förstår den.
Hur visar den att NaOH och Hac tar ut varandra helt (går jämnt ut).
Skulle någon vänlig själ kunna förklara lite mer kring reaktionsformeln

Tack på förhand.
Mvh Simon

Smaragdalena
Medlem

När du har blandat till NaOH-lösning av rätt koncentration behöver du inte bekymra dig om totala antalet mol av NaOH längre - det behöver du bara för att beräkna hur stor massa du skall väga upp för att blanda till din titratorlösning.

Det du tänker om substansmängden NaOH i 25 ml lösning stämmer, men du tar alltihop baklänges och onödigt krångligt - n=c*v, du vet c (=0,200 mol/dm3) och v (=0,025 dm3) så det är bara att multiplicera. (Din metod funkar bra om det är 25 ml, men blir krånglig om volymen blir exempelvis 34,7 ml.)

Reaktionsformeln (utan åskådarjoner) är är LaTeX ekvation. Den visar att en oxoniumjon reagerar med en hydroxidjon (och att det bildas två vattenmolekyler). Så länge det finns ättiksyra kvar i din titrerkolv finns det något för hydroxidjonerna att reagera med. När ättiksyran är slut, finns det inget roligare för hydroxidjoerna att göra än att göra vattenlösningen basisk - så lösningen blir rejält mycket mer basisk vid nästa droppe hydroxidlösning. Om du har fenolftalein i lösningen, blir det ett färgomslag till rosa när ättiksyran förbrukats.

Stajl
Medlem

Hej igen!
Jag vill börja med å tacka för att du svarar på mina frågor, och alla andras för den delen.
Det är inte lätt att plugga på distans när man inte får fråga någon lärare eller så.
Då uppskattar man sådan här hjälp ovärderligt mycket, och jag förstår att det tar mycket tid för dig
Tack i alla fall!
Det var ett tag sen man gick i skolan så det känns som om att tankeverksamheten ligger i dvala hmm.

Angående raktionsformeln:
Kan du/någon förklara innan H30 och OH blir 2H2O.
Det är ju NaOH + Hac + H2O som blandas.
Är det då Na + 2H20 + H30 + Na + ac kvar?

När jag gör lösningen NaOH i H20 så separerar alltså Natriumet och Hydroxidjonerna ifrån varandra.
Det är alltså Hac i H20 som bildar oxoniumjonerna ?

Så OH- och H30+ bildar 2H20, när det är slut på H30, vad bildas då?
Du säger att hydroxidjonerna gör vattenlösningen basisk när oxoniumjonerna är slut, vad är det som händer då ?

Henrik E
Medlem

Man brukar säga som Smaragdalena gör, men en förklaring som jag tror är närmare sanningen är att reaktionen
H3O+ + OH- <-> 2 H2O är en jämvikt, alltså går åt båda hållen, och att den ställer in sej så att koncentrationen av oxoniumjon gånger koncentrationen av hydroxidjon alltid blir 10 upphöjt till -14. I neutral vattenlösning har båda jonerna molaritet 10^-7, och det skrivs pH=pOH=7. Ättiksyralösningen har kanske pH=5 och pOH=9. Tillsätter man NaOH ökar pH och pOH sjunker i samma takt. När pH=pOH=7 blir det färgomslag. Tillsätts ännu mer NaOH kanske pH går upp till 9 och pOH sjunker till 5. Då är lösningen basisk.

Stajl
Medlem

När en jämn balans är uppnådd, kan man säga att det är rent vatten då? och teoretiskt sätt dricka ur behållaren och bara smaka vatten? Inte för att jag någonsin skulle få för mig att göra det, men du förstår principen?
Jävligt coolt i så fall, men Kemi är faktiskt jäkligt coolt.. Bara så himla svårt att förstå ibland.
Men det kan ju ha mer med mig å göra haha.

Henrik E
Medlem

Lösningen är neutral men inte rent vatten - natriumjonerna och acetatjonerna finns ju kvar. Det är ofarligt att dricka men smakar lite salt av natrium och lite ättika av acetat.

Smaragdalena
Medlem

Om det hade varit en stark syra och en stark bas så hade blandningen blivit helt neutral när man tillsatt lika mycket syra som bas, men det hade inte blivit rent vatten - om man t ex hade haft saltsyra och NaOH skulle den neutraliserade (och neutrala) lösningen ha innehållit NaCl, d v s vanligt salt.

Om man neutraliserar en svag syra med en stark bas, kommer "resultatet" att bli en lösning som är basisk - det blir samma situation som om man hade löst upp t ex NaAc i vatten.

Om man neutraliserar en svag bas med en stark syra, kommer "resultatet" att bli en lösning som är sur - det blir samma situation som om man hade löst upp t ex NH3Cl (salmiak) i vatten.

Om man neutraliserar en svag syra med en svagbas, beror "resultatet" på hur stark/svag syran respektive basen är - dessutom brukar man välja att titrera med en stark syra eller bas ör då får man ett tydligare omslag vid ekvivalenspunkten. (Stark syra + stark bas ger ett stort språng i pH, svag syra + stark bas eller svag bas + stark syra ger ett hyfsat stort pH-språng, svag syra + svag bas ger ett litet pH-språng vid EP.)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Bestämming av ättiksyrahalten i vinäger, Hjälp!

Sidfot