Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E]Sannolikhetslära och kombinatorik: Bordsplacering

Minty10
Medlem

Registrerad: 2010-06-03

[MA 5/E]Sannolikhetslära och kombinatorik: Bordsplacering

Hej!

Jag har fastnat på en uppgift som lyder följande:

Det finns 10 stolar kring ett rektangulärt bord. Hur många bordsplaceringar är möjliga om värden och värdinnan sitter på kortsidorna och det kommer
a) 8 gäster        b) 6 gäster

Svar: a) 80640 b) 40320

Jag har försökt att använda permutationer på både a) och b)-uppgiften, eftersom jag antar att ordningen i det här fallet spelar roll. På a)-uppgiften har jag tagit: 8!=40320. Är dock lite osäker på hur många olika sätt jag kan placera värden och värdinnan och få de utfall som är möjliga.

Lite hjälp på traven vore toppen!

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [MA 5/E]Sannolikhetslära och kombinatorik: Bordsplacering

Antingen sitter värden på ena kortsidan eller den andra, värdinnansitter mittemot. Det finns alltså två sätt.

Övriga: Den första kan välja 8 platser, den andra 7 platser osv. Vid 8 gäster blir det alltså 2*8! olika kombinationer.

Minty10
Medlem

Registrerad: 2010-06-03

Re: [MA 5/E]Sannolikhetslära och kombinatorik: Bordsplacering

Tack för hjälpen, nu fick jag även ut b)-uppgiften. smile

Sidfot