Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Räkna ut jämviktstemperatur

[FY 1/A] Räkna ut jämviktstemperatur

disc0rd
Medlem

Registrerad: 2016-07-14

[FY 1/A] Räkna ut jämviktstemperatur

Hejsan.

Jag har suttit och kollat i boken jag använder mig av till kursen och jag har även sökt runt om på internet, men tycker inte finna något som kan hjälpa mig med den fysikuppgift som jag just nu håller på med. Den är säkert barnsligt enkel, men det får jag ta i så fall.

Vad innebär jämviktstemperatur och hur räknar jag ut denna? Jag har en bägare på 250g, i den hälls 0.5l vatten som har temperaturen 20 grader celsius. I detta läggs sedan en nollgradig isbit och den totala massan blir 800g. Vad jag ska räkna ut är vad jämviktstemperaturen då blir.

Hjälp någon?
Tacksam för någon form av hjälp.

Med vänliga hälsningar,
Martin

disc0rd
Medlem

Registrerad: 2016-07-14

Re: [FY 1/A] Räkna ut jämviktstemperatur

Okej, efter lite mer sökning och försökande så fick jag fram följande:

E = c * 0,5 * (20 - T) = c * 0,05 * (T - 0)
10 - 20T = 0,05T - 0

Sen kommer jag inte längre, ska det vara 20 = 10,5T eller 10 = 20,5T ... eller är jag helt ute och cyklar?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 1/A] Räkna ut jämviktstemperatur

I högerledet måste du lägga till smältvärme för 50 g is.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Räkna ut jämviktstemperatur

Sidfot