Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] flera mindre frågor!

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] flera mindre frågor!

Börjar bli riktigt jävla less på de här slarvfel/infogan av siffror som jag får:

http://imgur.com/a/iuCI3

Kan någon vänlig själv förklara varför jag får fel?

De uppgifter som jag med säkerhet VET att jag har svårt med att göra, är fråga 9. Jag fick förklarat hur man ungefär gör några sidor tillbaka i forumet, men fick aldrig till det ordentligt (därav no answer). På fråga 10 så kvadrerade jag båda leden, fick samma uttryck i båda led, löste uttrycket med pq. Fick c=-8+-sqrt(0). Dvs. roten var -8 (dubbelrot?). Förstod då inte riktigt VAD -8 innebar, för när jag väl poppade in det i uttrycket så fick jag 0.

På fråga 3 hade jag för mig att jag "bara" helt enkelt adderar exponenterna med varandra. Men verkar vara fel tänkt.

på 4:an så tog jag ut de faktorer uttrycken hade gemensamt: 8, x respektive y. Men ändå fel. wtf.

På 5:an kan vi se att a och c faktorn tar ut varandra ty potensregler. Det som däremot gjorde mig förvirrad, och därmed ledde till fel svar, är att jag tänkte att vi har 17*b*b*b i täljaren och 5*b*b*b*b i nämnaren. Stryker vi bort b:ena får vi kvar 17/5b. Men verkar inte gå att tänka så. Varför får jag fel?

Uppskattar knuff i rätt riktning!

_Elo_
Medlem

Registrerad: 2016-05-28

Re: [HSM] flera mindre frågor!

Fråga 3) När du har potenser som är upphöjda ska du multiplicera ihop exponenterna, inte addera dem.

4) Du kan bryta ut 16 * x^2 * y^3

8) Du har tänkt rätt men skriv en parentes kring (5b), annars tolkas svaret som (17/5) * b

9) Genom att hitta minsta gemensamma nämnare på bråken kan du få ett bråk av uttrycket. MGN erhålls genom att multiplicera nämnarna med varandra. Förläng sedan vart och ett av bråken med det som saknas för att få den minsta gemensamma nämnaren.

10) Ekvationen kan faktoriseras till:
LaTeX ekvation
Eftersom LaTeX ekvation kan inte c anta ett värde så att HL blir mindre än 0. Vilka c gäller då?

Senast redigerat av _Elo_ (2016-07-12 19:57)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Till Uppsalairaniern.

Fråga 3: Här visar du att du inte behärskar potensräkning; repetera räkneregler för dessa.
Fråga 4: Här visar du att du slarvar med att läsa uppgiftstexten; antingen det, eller så känner du inte till att 16 är ett jämnt tal.
Fråga 8: Här visar du att du inte känner till prioritetsordningen bland de fyra räknesätten; träna in denna.
Fråga 10: Här visar du att du inte känner till definitionen av kvadratrot; lär dig den.

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Var vänlig och skapa en tråd per problem i fortsättningen för det blir ganska rörigt i dina trådar annars. /moderator

Sidfot