Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Divison med liggande stolen + allmänt bråk

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] Divison med liggande stolen + allmänt bråk

Tjena!

Har lyckats göra alla uppgifter på dessa test förutom just en som jag misslyckas få något rätt svar på:

http://imgur.com/a/6LKzR

Det som stör mig är att jag glömt division med liggande stolen. Har kollat på videos och gjort som de gjort men kan inte komma på något vettigt svar.

På den andra röda ringen, den med allmänt bråk ser vi att vi har 3 heltal, 2/10 samt 5/100, därav svaret 13/4. Jag ritade upp det som 3 hela pizzor + 1/4 pizzabit, tyckte det hjälpte bra smile

Rätt tänkt? Jag är rätt säker att övriga tal är rätt

Uppskattar hjälpen!

Shawn

Stuart
Medlem

Registrerad: 2016-03-29

Re: [HSM] Divison med liggande stolen + allmänt bråk

uppsalairaniern skrev:

Tjena!

Har lyckats göra alla uppgifter på dessa test förutom just en som jag misslyckas få något rätt svar på:

http://imgur.com/a/6LKzR

Det som stör mig är att jag glömt division med liggande stolen. Har kollat på videos och gjort som de gjort men kan inte komma på något vettigt svar.

På den andra röda ringen, den med allmänt bråk ser vi att vi har 3 heltal, 2/10 samt 5/100, därav svaret 13/4. Jag ritade upp det som 3 hela pizzor + 1/4 pizzabit, tyckte det hjälpte bra smile

Rätt tänkt? Jag är rätt säker att övriga tal är rätt

Uppskattar hjälpen!

Shawn

Skit i liggande stolen och tänk modulo istället.
10*27=270
hmmm?
40*27=270*4=1080
hmmmm?
38*27=1026
AHA
37*27=999

Då har vi att LaTeX ekvation

kvot 37, rest 5

Senast redigerat av Stuart (2016-07-03 09:24)

Sidfot