Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Sidor: 1
- Forum
- » Högskolematematik
- » [HSM]Vill lära mig fysikaliska differentialsekvationer - vilken bok?
[HSM]Vill lära mig fysikaliska differentialsekvationer - vilken bok?
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-01
[HSM]Vill lära mig fysikaliska differentialsekvationer - vilken bok?
Hej.
För det första så har jag läst envariabelanalys(derivata, gränsvärden, differentialekvationer och integraler) men inte serier + bevisen. Det var en 7.5 hp kurs på högskolenivå.
Jag har läst grundläggande linjär algebra på 7.5 hp vilket kan räknas som vanlig kurs i linjär algebra bortsett ifrån laborationer. Det var bara en tenta.
Men jag vill börja med modellbygge ur en praktisk synvinkel. Jag har inte intresse för att lösa differentialekvationer och sedan kunna lösa dem. Jag vill lära mig lösa praktiska fysikaliska exempler så som elektronik, mekanik, termodynamik och fluida system.
Syftet med detta är att jag är en praktisk person och mitt huvudsyfte är att lära mig reglertekniken. Då måste jag praktiskt kunna differentialsekvationer med linjär algebra för att bygga upp en modell. Sedan måste jag ta denna modell och köra in den i Simulink för att sedan bestämma hur jag ska reglera den som, och hur jag ska få den stabil.
Men då är frågan vilken bok jag ska använda mig av. Det måste vara en diffbok för fysikaliska objekt.
Jag vet inte om jag ska ha en bok om linjär algebra då jag kan redan lösa linjära problem via matlab. Det jag känner att jag inte kan är just bygga upp modellen med matematik . Jag kan lite grann men vill lära mig mer för att beskriva fler modeller.som är komplexa.
Jag tycker att linjär algebra var en kort kurs men det var mycket att skriva på pappret för att lösa ett enkelt problem. Därför föredrar jag att använda matlab för att läsa ut determinanten eller egenvärderna, samt lösningarna till en matris.
Senast redigerat av PimpNamedSlickBack (2016-07-01 06:35)
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Re: [HSM]Vill lära mig fysikaliska differentialsekvationer - vilken bok?
En vettig metod är att kolla igenom kursutbudet på din högskola, hitta kurser som verkar vara på vettig nivå och med intressant omfång och sedan undersöka litteraturen som används i de kurserna (alternativt då även söka efter billigare alternativ till samma böcker).
Detta brukar minimera risken att man väljer litteratur som är för avvikande från ens kunskapsnivå för att det ska fungera som självstudieobjekt.
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
SeriousSquid skrev:
En vettig metod är att kolla igenom kursutbudet på din högskola, hitta kurser som verkar vara på vettig nivå och med intressant omfång och sedan undersöka litteraturen som används i de kurserna (alternativt då även söka efter billigare alternativ till samma böcker).
Detta brukar minimera risken att man väljer litteratur som är för avvikande från ens kunskapsnivå för att det ska fungera som självstudieobjekt.
Fast jag planerar inte att läsa någon kurs eller något program
Det finns en kurs som jag faktiskt har intresse för. Differentialekvationer för teknologer 7.5 hp heter den kursen. Finns hos umu.
Kurslitteraturen :
Fundamentals of Differential Equations and Boundary Value Problems, New International Edition, 6th ed. :
Rekommenderade övningsuppgifter : https://www.cambro.umu.se/access/conten … ht2014.pdf
Annars funderar jag på denna:
Partial Differential Equations for Scientists and Engineers
Senast redigerat av PimpNamedSlickBack (2016-07-01 07:22)
- JohanB
- Medlem
- Registrerad: 2014-05-16
Den sista boken låter iallafall på titeln som om den kan vara svår utan minst flervariabelanalys (och gärna någon vanlig ODE-kurs).
Det skulle också kunna vara vettigt med en del Fourieranalys, transformer odyl används rätt mycket i tillämpningar vad jag vet.
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
Vad för matematik kräver reglerteknik ? Differentialsekvationer och linjär algebra samt flervariavel analys är vad jag har fått fram till.
Inge numeriska metoder?
Jag bara planerar.
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
Det ges kurser i reglerteknik på tekniska högskolor. Läs deras kursböcker; där framgår det vilka förkunskaper som krävs.
Du kan också se hur reglerteknikkurserna ligger i utbildningsprogrammens ramschema och vilka matematikkurser i ramschemat som föregår reglerteknikkursen.
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Den här boken innehåller det du eftersöker: http://www.bokus.com/bok/9789144024431/ … Aq9T8P8HAQ
Används som kurslitteratur i en kurs med samma namn på LiTH. Boken är skriven av Sveriges förmodligen mest framstående professor inom reglerteknik någonsin Lennart Ljung. Finns tillhörande övningsbok med räkneuppgifter och lösningsförslag.
Senast redigerat av sneagel (2016-07-26 05:50)
Sidor: 1
- Forum
- » Högskolematematik
- » [HSM]Vill lära mig fysikaliska differentialsekvationer - vilken bok?